21.7 C
Athens

Άλλοι διαφημίζουν την πόλη τους και άλλοι διαφημίζονται στην Ακρόπολη…

Με αφορμή τη συνεχιζόμενη «αθηνοκαπηλία» από ολόκληρο τον οργανισμό του Παναθηναϊκού, ο Mythbuster κάνει τον διαχωρισμό ανάμεσα σε διαφημιστές και διαφημιζόμενους και υπενθυμίζει μερικές αλήθειες περί Αρχαίας Αθήνας, Πειραιά και Αμπελοκήπων που στέκουν αδιαμφισβήτητες εδώ και 25 αιώνες

Ο μπασκετικός Παναθηναϊκός έδωσε στη δημοσιότητα τις νέες φανέλες του την περασμένη Δευτέρα, επιλέγοντας ως τόπο παρουσίασης το μουσείο της Ακρόπολης. Η επιλογή είχε συγκεκριμένη σκοπιμότητα με δεδομένο ότι στις φανέλες των Πρασίνων απεικονίζεται ο Παρθενώνας. Πιθανότατα αυτός που βρίσκεται στον βράχο της Ακροπόλεως και όχι η ρέπλικα που χτίστηκε στο Νάσβιλ των ΗΠΑ στα τέλη του 19ου αιώνα, χωρίς όμως να παίρνω και όρκο.

Παρθενών Ακρόπολη Parthenon Nashville

Δεν είναι κακή ιδέα να θέλει κάποιος να διαφημιστεί μέσω του τελειότερου οικοδομήματος της αρχαιότητας παγκοσμίως. Όπως δεν είναι και πρωτοφανής, αφού πρόκειται για μια από τις πιο αναγνωρίσιμες εικόνες σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Κάπου εδώ μπαίνουμε στην ουσία του θέματος. Ο Παναθηναϊκός (και ο κάθε Παναθηναϊκός) δεν «διαφημίζει» την Ακρόπολη. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι «διαφημίζει» ένα από τα πιο διάσημα κτίσματα της ανθρωπότητας. Σαν να ισχυριστεί η Αλ Αχλί ή η Ζάμαλεκ ότι διαφημίζει τις Πυραμίδες ένα πράμα. Δεν θα κυλιόσασταν στο πάτωμα από τα γέλια αν ακούγατε κάτι τέτοιο;

Να έχει ανάγκη διαφήμισης η Ακρόπολη λοιπόν, σίγουρα δεν παίζει ως σενάριο. Ο Παναθηναϊκός πάλι, σαφέστατα και έχει ανάγκη διαφήμισης. Γι’ αυτό και επέλεξε το εμβληματικότερο ανθρώπινο δημιούργημα για τη φανέλα του, ώστε να διαφημιστεί μέσω αυτού.

Παναθηναϊκός: Τα αποκαλυπτήρια των νέων εμφανίσεων, με τον Παρθενώνα να ξεχωρίζει (vid)

Ως επιφανές μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς ο Παρθενώνας «ανήκει» σε ολόκληρη την ανθρωπότητα κι έτσι δεν χρειάζεται να πληρώσει δικαιώματα κάποιος προκειμένου να χρησιμοποιήσει την εικόνα του.

Επειδή όμως με λένε Mythbuster για κάποιον λόγο, ήρθε η ώρα να χαλάσω τον ωραίο μύθο του Παναθηναϊκού και της Ακρόπολης των Αθηνών. Ως γνωστόν, η φυσική έδρα από ιδρύσεως των Πρασίνων μέχρι και σήμερα είναι οι Αμπελόκηποι. Τι σχέση έχουν οι Αμπελόκηποι με την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα; Απολύτως καμία.

Έχετε ακούσει ποτέ τη φράση «Θεμιστόκλειο Τείχος»; Με τον όρο αυτό περιγράφεται το μεγαλύτερο οχυρωματικό έργο της Αττικής, το οποίο θεμελιώθηκε κατόπιν προτροπής του Θεμιστοκλή προκειμένου να προστατευθεί η πόλη των Αθηνών (479 π.Χ.). Όπως θα προσέξετε στην παρακάτω εικόνα, η οριοθετημένη με το ροζ χρώμα περιοχή είναι το τείχος που περίκλειε την πόλη και εννοείται ότι δεν έχει καμία σχέση με το γεωγραφικό σημείο των σημερινών Αμπελοκήπων. Και δεν υπήρχε και λόγος να γίνει κάτι τέτοιο, αφού η εν λόγω περιοχή ήταν εντελώς «εκτός σχεδίου» όπως θα λέγαμε σήμερα.

Ακόμα και στην εποχή της επέκτασής του επί ημερών αυτοκράτορα Αδριανού (λίγο μετά το 120 μ.Χ., απεικονίζεται με πράσινο χρώμα), η απόσταση από τους σημερινούς Αμπελόκηπους και τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας ήταν και πάλι σημαντική.

Θεμιστόκλειο Τείχος Τείχος του Αδριανού Αθήνα

Οι πιο παρατηρητικοί ίσως πρόσεξαν ότι οι ροζ γραμμές προεκτείνονται πέρα από το τείχος και χάνονται προς τα νοτιοδυτικά. Δεν είναι τίποτε άλλο από τα Μακρά Τείχη, δηλαδή τα δύο παράλληλα τείχη που κατασκευάστηκαν λίγα χρόνια μετά από αυτά του Θεμιστοκλή προκειμένου να διασφαλίσουν τη διέλευση ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς το λιμάνι του Πειραιά αλλά και το μικρότερο του Φαλήρου (το οποίο βρισκόταν στο σημερινό Παλαιό Φάληρο).

Τα Μακρά Τείχη ξεκινούσαν από τις Αστικές Πύλες του Πειραιά και κατέληγαν το μεν νότιο σκέλος στον λόφο του Αστεροσκοπείου και το δε βόρειο στον λόφο του Φιλοπάππου. Επί της ουσίας φανταστείτε μια διαδρομή παρόμοια με αυτή του ΗΣΑΠ από την Ακρόπολη μέχρι και το λιμάνι του Πειραιά.

Ως το επίνειο των Αθηνών, ο Πειραιάς λογιζόταν ως αναπόσπαστο κομμάτι της πόλης και η ζωτική σημασία του ήταν τέτοια που επέβαλε την οχύρωσή του σε ένα πολύ σπουδαίο έργο για εκείνη την εποχή. Συνεπώς, όντας ευθέως και απολύτως συνδεδεμένος με τον «κύκλο του άστεως» (όπως αποκαλούταν η περιοχή εντός των τειχών του Θεμιστοκλή), ο Πειραιάς ήταν σαφέστατα «πιο Αθήνα» από τους σημερινούς Αμπελόκηπους. Όχι μόνο στα χρόνια της αρχαιότητας, αλλά και ως τον 19ο αιώνα.

Αυτή η «αθηνοκαπηλία» κάποια στιγμή θα πρέπει να τελειώσει. Χωροταξικά οι Αμπελόκηποι ανήκουν στον σημερινό δήμο Αθηναίων. Όταν όμως κάποιος επιχειρεί παραπομπές και συμβολισμούς σε ιστορικό και αρχαιολογικό επίπεδο, οφείλει να γνωρίζει ότι η αρχαία πόλη των Αθηνών (και όχι των Αθηναίων όπως λέγεται ο σημερινός δήμος) ουσιαστικά κατέληγε στο λιμάνι του Πειραιά. Την πόλη που πραγματικά διαφημίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο μέσα από τη μεγαλύτερη ελληνική ομάδα και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη μαζί της εδώ και έναν αιώνα. Τον Ολυμπιακό..

Περισσότερη ΑΠΟΨΗ από το Athlosnews

ΣΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

Η καρμανιόλα των 9/10 μπρέικ απειλεί τον Ολυμπιακό που ψάχνει κόντρα στην Μπαρτσελόνα μια ακόμα υπέρβαση

Ο Ολυμπιακός επέστρεψε με ένα τεράστιο διπλό από τη Βαρκελώνη και ο Γιώργος Χαλάς εξηγεί τις μεγάλες δυσκολίες που περιμένουν τους Ερυθρόλευκους στο ΣΕΦ, όπου καλούνται να πάνε κόντρα σε μια παράδοση που έχει μόλις μια εξαίρεση την τελευταία πενταετία

Άστον Βίλα: Η ενημέρωση του Έμερι για τους τραυματισμούς των Τίλεμανς – Μαρτίνες και η ατάκα του για Ολυμπιακό

Σε αναμμένα κάρβουνα βρίσκονται άπαντες στην Άστον Βίλα για την κατάσταση των τραυματιών Τίλεμανς και Εμιλιάνο Μαρτίνες ενόψει του πρώτου ημιτελικού με τον Ολυμπιακό, ματς που χαρακτήρισε δύσκολο ο Έμερι μετά την ισοπαλία (2-2) με την Τσέλσι

Ολυμπιακός: Προχωρημένες συζητήσεις με τον Ροντινέι για νέο συμβόλαιο, σύμφωνα με τους Βραζιλιάνους

Ολυμπιακός και Ροντινέι βρίσκονται σε προχωρημένες επαφές για την πρόωρη επέκταση στη συνεργασία τους, όπως αναφέρουν οι Βραζιλιάνοι σε σχετικό ρεπορτάζ τους στο οποίο εμπλέκουν και τη Φλαμένγκο