19.7 C
Athens

Κλιματιστικά… εγκλήματα!

Ο Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος δίνει τις πιο σημαντικές συμβουλές σχετικά με τη σωστή χρήση του κλιματισμού στο αυτοκίνητο

«Σαράντα οι βαθμοί, λιώνει το κορμί, η λύση είναι μία, πάμε παραλία». Στίχοι του γνωστού άσματος της προσφάτως «γιουροβιζιονικής» αοιδού και συντρόφου του Αλμπέρτο Μποτία, Ελένης Φουρέιρα. Και καλά οι βαθμοί να είναι 40. Έλα μου που όταν μπαίνουμε στο αυτοκίνητό μας μετά την παραλία, οι βαθμοί είναι 60 και βάλε…
Τί πιο φυσικό, λοιπόν, να πατήσουμε το… μαγικό κουμπάκι με την ένδειξη «A/C» στο ταμπλό και να ενεργοποιήσουμε τον κλιματισμό του αυτοκινήτου μας. Αναζητώντας λίγη δροσία, όμως, γίνονται τα μεγαλύτερα… εγκλήματα! Με τα οποία αντί να δροσιστούμε, μπορούμε εύκολα να καταλήξουμε στο νοσοκομείο!

Λάθος πρώτο: μπαίνοντας στο… φλεγόμενο αυτοκίνητο βάζουμε τον κλιματισμό στους 18 βαθμούς και στην πιο μεγάλη ένταση. Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται πως χρειάζονται περίπου 25′ ώστε η θερμοκρασία από τουε 60 βαθμούς να πέσει στους 25 βαθμούς. Μια διαδικασία που μπορεί να γίνει πολύ πιο γρήγορα και φυσικά εάν ανοίξουμε για δύο λεπτά και τα τέσσερα παράθυρα του αυτοκινήτου μας, ξεκινήσουμε τη διαδρομή μας, κι εν συνεχεία ενεργοποιήσουμε τον κλιματισμό.

Λάθος δεύτερο: διατηρούμε ενεργοποιημένη τη λειτουργία ανακύκλωσης του αέρα. Με αυτόν τον τρόπο η θερμοκρασία δεν μειώνεται. Αντιθέτως, έχοντας το σύστημα κλιματισμού στη λειτουργία «auto» επιτυγχάνουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.

Λάθος τρίτο: δεν ενεργοποιούμε τον κλιματισμό το πρωί, «επειδή έχει δροσιά». Με αυτόν τον τρόπο, όμως, επιτρέπουμε στο εσωτερικό του αυτοκινήτου να αναπτύσσει σταθερά θερμοκρασία, με συνέπεια οι συνθήκες με τοπέρασμα του χρόνου να γίνονται πιο δύσκολες για τους επιβάτες. Οι ειδικοί συστήνουν όπως ενεργοποιούμε τον κλιματισμό από νωρίς το πρωί, ώστε να υπάρχει σταθερή θερμοκρασία στο εσωτερικό.

Λάθος τέταρτο: ρυθμίζουμε τις εξόδους του αέρα έτσι ώστε να μας «χτυπούν» στο πρόσωπο. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, δεν επιτυγχάνουμε τη συνολική ψύξη του χώρου, αλλά απλά έχουμε μια αίσθηση δροσιάς, μόνο και μόνο επειδή ο ψυχρός αέρας έρχεται απευθείας επάνω μας.Όμως για να μπορέσει να ρυθμιστεί σωστά η θερμοκρασία σε όλο το εσωτερικό του αυτοκινήτου, τα ακροφύσια του συστήματος κλιματισμού θα πρέπει να κοιτούν προς τον ουρανό, ώστε να γίνεται καλύτερη διάχυση του κρύου αέρα και στους πίσω επιβάτες.

Λάθος πέμπτο: συντήρηση του κλιματιστικού. Θα αφήνατε το αυτοκίνητό σας δίχως λάδι, ψυκτικό ύγρο ή υγρά φρένων; Προφανώς όχι. Γιατί δεν αλλάζετε φίλτρο κλιματιστικού κάθε 15.000 χιλιόμετρα ώστε να αποφύγετε όλες τις πιθανές μολυνσεις από ένα βρώμικο και κακώς συντηρημένο φίλτρο;

Το κλιματιστικό είναι «φίλος» μας. Εκτιμάται πως σε θερμοκρασίες άνω των 35 βαθμών Κελσίου, οι αντιδράσεις του οδηγού μειώνονται κατά 20% σε σχέση με τους 25 βαθμούς Κελσίου. Για να γίνει πιο αντιληπτό, είναι σαν να οδηγεί κάποιος έχοντας καταναλώσει τόσο αλκοόλο ώστε το επίπεδο στο αίμα του να είναι 0,5 γραμμάρια ανά λίτρο! Επομένως είναι κομβικής σημασίας να οδηγούμε σε ένα δροσερό περιβάλλον, ώστε να είμαστε κι εμείς ασφαλείς, αλλά και οι συνεπιβάτες μας.

ΕΥΘΕΩΣ με τον Γιώργο Χαλά Γιώργος Χαλάς