22.7 C
Athens

Αρθρογράφος του Guardian προκαλεί με τις δηλώσεις του

Αρθρογράφος της Guardian προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, καθώς πρότεινε να σταματήσουν να τσακώνονται για τα γλυπτά του Παρθενώνα Βρετανοί και Έλληνες και να τα... μοιραστούν

Αρθρογράφος της Guardian προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, καθώς πρότεινε να σταματήσουν να τσακώνονται για τα γλυπτά του Παρθενώνα Βρετανοί και Έλληνες και να τα… μοιραστούν!

Ο Φλοριάν Σμιντ Γκαμπέιν παρουσιάζει μία δική του λύση, η οποία περιλαμβάνει την μοιρασιά των δημιουργημάτων της αρχαίας Ελλάδας ανάμεσα στις δύο χώρες. Ο αρθρογράφος επισημαίνει ότι δεν θα είναι η πρώτη φορά που ένας «πολιτισμικός πόλεμος» τερματίζεται μέσω του συμβιβασμού.

Στο άρθρο του, ο Γκαμπέιν αναφέρεται στην πρόσφατη συνέντευξη που παραχώρησε ο Γερμανός διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιγκ Φίσερ, στα «Νέα». Σε αυτήν τη συνέντευξη ο Φίσερ εξήγησε για ποιους λόγους, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα τα αρχαία. Ο Γερμανός διευθυντής χαρακτήρισε ως «δημιουργική πράξη» τη μεταφορά τους από την Αθήνα στο Λονδίνο.

Ο αρθρογράφος αναφέρει: «Παγκοσμίως, δεκάδες άρθρα σχολίασαν τις δηλώσεις του Φίσερ παραθέτοντας όλα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για τη διατήρηση ή την επιστροφή των μαρμάρων.

Πρόκειται για επιχειρήματα που έχουν αναπτυχθεί από την εποχή που απομακρύνθηκαν οι αρχαίοι θησαυροί από την Ακρόπολη, στις αρχές του 19ου αιώνα: ότι ένα μουσείο παγκόσμιας κλάσης θα έχανε την αίγλη του εάν τα γλυπτά επέστρεφαν στην Ελλάδα, ότι αποτελούν κομμάτι της ελληνικής κληρονομιάς – όπως υποστήριζε η Μελίνα Μερκούρη, υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας τη δεκαετία του 1980-, ότι τα μάρμαρα δεν θα είχαν επιβιώσει στα ελληνικά χέρια, ότι τα πιο εμβληματικά έργα της αρχαίας Ελλάδας πρέπει να εκτίθενται στο κοινό στον τόπο καταγωγής τους, ότι η μεταφορά τους στην Αγγλία ήταν παράνομη και ούτω καθεξής.

Ακόμη και οι Έλληνες θεοί μπορεί να δυσκολεύονταν να αποφασίσουν αν τα γλυπτά πρέπει να μείνουν στο Βρετανικό Μουσείο ή να επιστραφούν στην Ελλάδα. Ίσως κατέληγαν στο ίδιο σημείο όπως στις Ευμενίδες του Αισχύλου: ένα αδιέξοδο, με ίσους αριθμούς ψήφων υπέρ και κατά της επιστροφής τους».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το δίλημμα σχετικά με το αν θα πρέπει τα γλυπτά να μείνουν στο Λονδίνο ή να επιστρέψουν στην Αθήνα δεν χρειάζεται καν να υπάρχει, αφού υπάρχει μια «απλούστερη και προφανής λύση», η «μοιρασιά 50-50».

Ο αρθρογράφος υπογραμμίζει: «Το Βρετανικό Μουσείο μπορεί να κρατήσει τα μισά Γλυπτά και η Ελλάδα τα άλλα μισά. Φυσικά, μπορεί να υπάρξουν κόντρες σχετικά με το ποιος θα πάρει τι. Ωστόσο αυτές είναι διαμάχες που μπορούν να επιλυθούν.

Η Βρετανία και η Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευτούν αυτή την κατάσταση και να τερματίσουν επιτέλους τη διαμάχη τους».

Όπως εξηγεί στην πορεία του άρθρου, μπορούν να φτιαχτούν αντίγραφα για τα κομμάτια που θα λείπουν από κάθε συλλογή, αν κάποια από τις δύο χώρες θέλει να την εκθέσει ολόκληρη.

Καταλήγει παραθέτοντας το εξής απόσπασμα από τις Ευμενίδες του Αισχύλου, θέλοντας να υπενθυμίσει ότι ο συμβιβασμός και η συμφιλίωση είναι ελληνική επινόηση.

ΕΥΘΕΩΣ με τον Γιώργο Χαλά Γιώργος Χαλάς