Νέο κύμα αμερικανικών επιθέσεων κατά του Ιράν εξαπέλυσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή, πυροδοτώντας άμεσες αντιδράσεις στην ευρύτερη Μέση Ανατολή και κλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης. Σε αντίποινα, των Φρουρών της Επανάστασης ανακοίνωσαν πλήγματα εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων σε Κουβέιτ και Μπαχρέιν, με αλληλοκατηγορίες ότι παραβιάστηκε η εκεχειρία που είχε συμφωνηθεί στις 17 Ιουνίου.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του U.S. Central Command (CENTCOM), αμερικανικά μαχητικά έπληξαν δέκα τοποθεσίες στο έδαφος του Ιράν, στοχεύοντας σε υποδομές επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, εγκαταστάσεις αντιαεροπορικής άμυνας, αποθήκες drones και δυνατότητες ναρκοθέτησης. Η CENTCOM εξήγησε ότι τα πλήγματα έγιναν στο πλαίσιο της επιχειρησιακής δραστηριότητας των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη Μέση Ανατολή.
Ιρανικά κρατικά και ανεξάρτητα μέσα μετέδωσαν εκρήξεις στην περιοχή Σιρίκ του νότιου Ιράν, ενώ η IRIB ανέφερε ότι επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών. Επίσης, βλήματα φέρεται να έπληξαν χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς προς το παρόν να γίνονται γνωστές πληροφορίες για θύματα.
Η CENTCOM ανέφερε ως αιτιολόγηση των επιθέσεων την προηγούμενη ιρανική δράση κατά εμπορικών και δεξαμενόπλοιων στην περιοχή. «Το Ιράν είχε την ευκαιρία να τιμήσει τη συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το κάνει», αναφέρει η ανακοίνωση, προσθέτοντας πως ιρανικές δυνάμεις είχαν πλήξει με drone-καμικάζι το υπό σημαία Παναμά τάνκερ Kiku, που έπλεε κοντά στα Στενά του Ορμούζ μεταφέροντας περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου.
Η κλιμάκωση δεν άργησε: τα ξημερώματα της Κυριακής οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι εκτόξευσαν πυραύλους και drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών βάσεων στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν, σε απάντηση για τα αμερικανικά πλήγματα. «Η παραβίαση της εκεχειρίας έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του Ισλαμαμπάντ και θα οδηγήσει στην πλήρη διακοπή όλων των διπλωματικών διαδικασιών», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση, σύμφωνα με το Press TV.
Οι Φρουροί υποστήριξαν ότι «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων» στη βάση Αλί αλ Σάλεμ του Κουβέιτ και στη βάση του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν. «Κάθε εχθρική επίθεση, ανεξαρτήτως προσχήματος, ακόμη και εναντίον ασήμαντων στόχων (…) θα λάβει αμείλικτη απάντηση», προειδοποίησαν οι ιρανικές δυνάμεις.
Στο Κουβέιτ οι ένοπλες δυνάμεις επιβεβαίωσαν επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ στο Μπαχρέιν ήχησαν σειρήνες αεροπορικής επιδρομής. Οι αρχές της περιοχής κάλεσαν τους πολίτες να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να αναζητήσουν ασφαλή καταφύγια, εν μέσω έντονης ανησυχίας για περαιτέρω επεισόδια.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, με αναρτήσεις στην πλατφόρμα Truth Social, κατήγγειλε την τελευταία παραβίαση της συμφωνίας και απείλησε με σκληρά μέτρα. «Αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν μόλις αποθήκες ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ, για την εκ νέου παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός», έγραψε. Σε επόμενη ανάρτηση προειδοποίησε ότι «Μπορεί να έρθει κάποια στιγμή (…) που θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε με μεγάλη επιτυχία», προσθέτοντας πως «εάν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».
Στο πολιτικό μέτωπο της περιοχής, οι αντιδράσεις δεν άργησαν: ο ηγέτης της φιλοϊρανικής Χεζμπολάχ χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» τη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ με μεσολαβητή τις ΗΠΑ και κατηγόρησε τη Βηρυτό ότι «νομιμοποιεί» την κατοχή εδαφών. «Η συμφωνία-πλαίσιο της Ουάσιγκτον είναι ταπεινωτική, επαίσχυντη και αντιπροσωπεύει απεμπόληση της εθνικής κυριαρχίας», δήλωσε ο Ναΐμ Κάσεμ.
Ο πρόεδρος του Λιβάνου Ζοζέφ Αούν επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον Ντόναλντ Τραμπ και διαβεβαίωσε ότι η Βηρυτός «θα αναλάβει τις ευθύνες της» ως προς την εφαρμογή της συμφωνίας. Αντιθέτως, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου χαιρέτισε τη συμφωνία-πλαίσιο, χαρακτηρίζοντάς την «πλήγμα για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ». «Καταλήξαμε σε μια ιστορική συμφωνία για το κράτος του Ισραήλ, μετά τις απευθείας διαπραγματεύσεις», τόνισε, προσθέτοντας πως «αυτό είναι ένα πλήγμα που καταφέραμε στο Ιράν και στη Χεζμπολάχ».
Παρά τις πανηγυρικές δηλώσεις, η συμφωνία έτυχε και έντονης κριτικής: ο υπουργός Εθνικής Ασφαλείας του Ισραήλ Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ την αποκάλεσε «μέγα λάθος», υποστηρίζοντας ότι η λιβανική κυβέρνηση έχει μέλη της Χεζμπολάχ και πως «δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε τον Λίβανο για να κατασχέσει τα όπλα» της οργάνωσης, τα οποία «μόνο οι στρατιώτες» του Ισραήλ μπορούν να καταστρέψουν.

