Η Αυστραλία σκληραίνει τη γραμμή απέναντι στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, διπλασιάζοντας τα πρόστιμα για όσους επιτρέπουν την πρόσβαση σε ανηλίκους κάτω των 16 ετών. Το ανώτατο πρόστιμο θα φτάνει τα 99 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ), με την κυβέρνηση να επισημαίνει ότι τα προηγούμενα μέτρα δεν απέδωσαν όσον αφορά τη μείωση της χρήσης από εφήβους.
Παράλληλα, η νέα ρύθμιση ενισχύει αποφασιστικά τις εξουσίες του eSafety Commissioner: θα μπορεί να απαιτεί αποδεικτικά στοιχεία από εταιρείες για τα μέτρα που λαμβάνουν, καθώς και να ζητά έγγραφα και πληροφορίες από τρίτους, όπως παρόχους επαλήθευσης ηλικίας ή καταστήματα εφαρμογών. Η κυβέρνηση υπογραμμίζει ότι στόχος είναι η επιβολή αυστηρότερων κυρώσεων στις πλατφόρμες που δεν συμμορφώνονται.
Ήδη ο αρμόδιος φορέας διερευνά παραλείψεις σε μεγάλες εφαρμογές και πλατφόρμες, μεταξύ των οποίων Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok και YouTube, όπως αναφέρει σχετικό δελτίο Τύπου της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. «Είναι ξεκάθαρο πως οι τεχνολογικοί κολοσσοί δεν κάνουν αρκετά για να συμμορφωθούν με τον νόμο: υπάρχουν ακόμη πάρα πολλά παιδιά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», δήλωσε ο πρωθυπουργός Άντονι Αλμπανέζ.
Παρά την εφαρμογή της απαγόρευσης από τις 10 Δεκεμβρίου, όταν και μπλοκαρίστηκαν πέντε εκατομμύρια λογαριασμοί ανηλίκων, οι παρακάμψεις εξακολουθούν να είναι εκτεταμένες. Οι νέοι, σύμφωνα με έρευνες, δημιουργούν ψεύτικους λογαριασμούς, χρησιμοποιούν στοιχεία ενηλίκων ή ιδιωτικά προγράμματα περιήγησης για να αποφύγουν τους περιορισμούς, ενώ η χρήση φαίνεται να αυξάνεται στις ηλικίες 16 ετών και άνω.
Η αποτελεσματικότητα του μέτρου τίθεται υπό αμφισβήτηση από επιστημονικές μελέτες: έρευνα Αυστραλών επιστημόνων που δημοσιεύθηκε στο British Medical Journal (BMJ) κατέδειξε ότι η απαγόρευση είχε περιορισμένο αντίκτυπο στις συνήθειες των εφήβων, καθώς πολλοί συνέχισαν να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ελάχιστες αλλαγές.
Η αυστραλιανή πρωτοβουλία έχει προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον, με χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ινδονησία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Νέα Ζηλανδία να εξετάζουν παρόμοια μέτρα, αναζητώντας τρόπους να περιορίσουν την επιρροή των τεχνολογικών κολοσσών.
Στο πολιτικό πλαίσιο, η υπουργός Επικοινωνιών Ανίκα Γουέλς δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά της για τη στάση των εταιρειών: «Είναι σαφές σε εμένα πως οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης υιοθετούν κόλπα κατευθείαν από το εγχειρίδιο των τεχνολογικών κολοσσών και κάνουν τα απολύτως απαραίτητα για να τα βγάλουν πέρα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Οι εταιρείες δηλώνουν ότι θα συμμορφωθούν με τον νέο νόμο, αλλά προειδοποιούν πως τα αυστηρότερα μέτρα μπορεί να ωθήσουν τους νέους σε πιο επικίνδυνες, μη ρυθμιζόμενες πλατφόρμες. Κάποιες έχουν αρχίσει να αξιοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για την εκτίμηση ηλικίας ή να ζητούν την υποβολή εγγράφων ταυτοποίησης, στο πλαίσιο των προσπαθειών επαλήθευσης.
Παράλληλα, επιστήμονες και γονείς επιμένουν ότι ο υπερβολικός χρόνος στο διαδίκτυο επηρεάζει αρνητικά την ψυχική υγεία των εφήβων, και πολλοί γονείς έχουν χαιρετίσει την αυστραλιανή απαγόρευση ως ένα βήμα προς την κατεύθυνση της προστασίας των παιδιών.

