Οι υπουργοί Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεδριάζουν σήμερα στο Λουξεμβούργο με αιχμή της ατζέντας την προετοιμασία για τον ενεργειακό εφοδιασμό του καλοκαιριού και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, σε ένα πλαίσιο που επισκιάζεται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.
Στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκονται οι επιπτώσεις του ανοίγματος των Στενών του Ορμούζ στην ενεργειακή αγορά —ιδιαίτερα στην ασφάλεια του εφοδιασμού και τη σταθερότητα των τιμών— καθώς και ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των κρατών-μελών για την αντιμετώπιση πιθανών κινδύνων.
Οι υπουργοί ρωτήθηκαν προσερχόμενοι στο Συμβούλιο για τους κινδύνους στην αγορά ενέργειας. Ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου και προεδρεύων του Συμβουλίου, Μιχάλης Δαμιανός, δήλωσε ότι «είμαστε βέβαιοι ότι θα περάσουμε το καλοκαίρι χωρίς προβλήματα», τονίζοντας ότι οι σημερινές συζητήσεις «αφορούν κυρίως τα διδάγματα που αντλήσαμε από την κρίση, τον τρόπο με τον οποίο ανταποκριθήκαμε και το πώς θα είμαστε έτοιμοι, εφόσον χρειαστεί στο μέλλον».
Αλλο σημαντικό θέμα είναι η ενίσχυση των ενεργειακών δικτύων της ΕΕ: στόχος είναι η δημιουργία πιο σύγχρονων και καλύτερα διασυνδεδεμένων υποδομών που θα διευκολύνουν την ενεργειακή μετάβαση και θα μειώσουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Η σημερινή συνεδρίαση επιδιώκει την επίτευξη γενικής προσέγγισης στο σχετικό πακέτο.
Παράλληλα, στο επίκεντρο βρίσκεται και ο κανονισμός για το μεθάνιο. Δώδεκα κράτη-μέλη έχουν προειδοποιήσει για πιθανές σοβαρές διαταραχές στον ενεργειακό εφοδιασμό εάν ο κανονισμός τεθεί πλήρως σε εφαρμογή και ζητούν πιο σταδιακή προσέγγιση στην εφαρμογή των κανόνων παρακολούθησης, αναφοράς και επαλήθευσης. Από την πλευρά του, ο Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ, Νταν Γιόργκενσεν, τόνισε ότι η Επιτροπή θα προχωρήσει κανονικά στην εφαρμογή του κανονισμού. Όπως δήλωσε προσερχόμενος στο Συμβούλιο, «ο κανονισμός για το μεθάνιο αποτελεί μια σημαντική νομοθετική πράξη για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχει εγκριθεί από τους συννομοθέτες και είναι δική μου ευθύνη να συμβάλω ώστε να εφαρμοστεί σωστά».

