17 C
Athens

ΣΟΚ από Financial Times: «Χρήματα από εταιρία – βιτρίνα στην ΑΕΚ»!

Δημοσίευμα - σοκ των Financial Times για την Aegean, τον Δημήτρη Μελισσανίδη και την ΑΕΚ που κάνει λόγο για εταιρίες - βιτρίνες, σκάνδαλα, ακόμα και παρακώλυση έρευνας

Ένα δημοσίευμα – σοκ των Financial Times για την Aegean, τον Δημήτρη Μελισσανίδη και την ΑΕΚ είδε πριν από λίγη ώρα το φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με το διάσημο ΜΜΕ, κατά την έρευνα για το φερόμενο σκάνδαλο της Aegean έχουν προκύψει κάμποσα επιβαρυντικά στοιχεία για τους εμπλεκόμενους, εισροή χρημάτων από εταιρία – βιτρίνα στην ΑΕΚ, ακόμα και παρακώλυση έρευνας!

Διαβάστε αναλυτικά το δημοσίευμα

«Μια έρευνα διεθνών ελεγκτών εξετάζει αν υπήρξε απάτη ύψους 200 εκατομμυρίων δολαρίων στην εταιρία θαλασσίων μεταφορών πετρελαίου Aegean, η οποία αφορούσε εικονικές συναλλαγές με εταιρίες – βιτρίνες.

Η ομάδα εγκληματολογικών ελεγκτών από την ΕΕ διορίστηκε από διαχειριστές hedge funds των ΗΠΑ που προσχώρησαν στο διοικητικό συμβούλιο του παγκόσμιου προμηθευτή καυσίμων πλοίων το Μάιο, αφού συμφώνησαν να παραιτηθούν από τις αγωγές μετόχων εναντίον της εταιρείας.

Τα τρία ταμεία – με επικεφαλής τον Tyler Baron της Sentinel Rock Capital με έδρα το Σαν Φρανσίσκο – κατέχουν το 13% περίπου της Aegean, μία από τις πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Η Aegean, που ιδρύθηκε από τον δισεκατομμυριούχο Έλληνα μεγιστάνα, ο Δημήτρης Μελισσανίδης, γνωστός στην Ελλάδα ως “Τίγρης” και διάσημος ως πρώην ιδιοκτήτης και σημερινός επενδυτής στο ποδοσφαιρικό σύλλογο της ΑΕΚ Αθηνών, είναι ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές καυσίμων πλοίων στον παγκόσμιο ναυτιλιακό στόλο. Ήταν από τις πρώτες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που εισήχθησαν στη Νέα Υόρκη μέσω δημόσιας προσφοράς το 2006.

Οι μετοχές της Aegean υποχώρησαν το 75% τον Ιούνιο, όταν η εταιρεία παραδέχτηκε μετά από προκαταρκτική έρευνα ότι περίπου 200 εκατ. δολάρια ίσως ήταν «χωρίς οικονομική ουσία» και ενημέρωσαν το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Η ελβετική εταιρία Mercuria, τον Αύγουστο, απέκτησε σχεδόν το ένα τρίτο της Aegean σε αντάλλαγμα για την παροχή πιστωτικών διευκολύνσεων αξίας 1 δισ. δολαρίων και 30 εκατ. δολαρίων σε μετρητά. Η συμφωνία εξασφάλισε ότι ο διαγωνιζόμενος προμηθευτής θα μπορούσε να συνεχίσει τις συναλλαγές.

Σύμφωνα με τα έγγραφα που είδαν οι Financial Times και οι άνθρωποι της Αθήνας με γνώση της έρευνας, ο εξεταστής ελέγχει εάν τέσσερις εταιρείες – μια εγγεγραμμένη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, δύο στη Νήσοι Μάρσαλ και άλλη μια στη Φλόριντα – συμμετείχαν σε συναλλαγές προκειμένου να παραποιηθούν οι εμπορικές συναλλαγές και να καλυφθεί η υπεξαίρεση των κεφαλαίων. Οι εταιρείες ονομάστηκαν Abdul Azim Trading, Savina Maritime, South Seas Maritime και Miami Exports Group.

“Αυτές ήταν επιχειρήσεις βιτρίνες – είχαν μια ταχυδρομική θυρίδα στο Fujairah [στα ΗΑΕ] αλλά δεν είχαν καμία πραγματική επιχειρηματική δραστηριότητα”, δήλωσε ένα πρόσωπο που είναι εξοικειωμένο με τον ελεγκτικό έλεγχο.

Ο κ. Μελισσανίδης αρνείται κάθε αδίκημα. Δεν απάντησε σε αιτήματα για περαιτέρω σχόλια. Ο γενικός σύμβουλος της Aegean, Σπύρος Φωκάς, δήλωσε ότι δεν θα μπορέσει να σχολιάσει τα θέματα που χειρίζονται οι ελεγκτές.

Ο κ. Μελισσανίδης, ένας επικεφαλής διευθυντής σύμφωνα με άλλα μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας της Ελλάδας, έτρεξε την Aegean ως επικεφαλής της εταιρικής ανάπτυξης από το 2006 μέχρι που πώλησε το μερίδιό του 15% στην εταιρεία το 2016 για $ 100 εκατ. Έμεινε ως σύμβουλος με διευθυντικές ευθύνες, αλλά παραιτήθηκε όταν οι διαχειριστές αμοιβαίων κεφαλαίων κινδύνου των ΗΠΑ προσχώρησαν στο διοικητικό συμβούλιο.

Αρκετά ανώτερα στελέχη της Aegean, μεταξύ των οποίων και ο επικεφαλής οικονομικός διευθυντής, υπεύθυνος εφοδιασμού και προμηθειών, έφυγαν από την εταιρεία ενώ η έρευνα ήταν σε εξέλιξη, είπε το ίδιο πρόσωπο. Ο γενικός διευθυντής και ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Aegean, αντικαταστάθηκαν.

Οι ελεγκτές εξέτασαν επίσης τη σχέση της Aegean με την Oil Tank Engineering and Consulting, εταιρεία νησιών Marshall που υπέγραψε σύμβαση με το Αιγαίο το 2010 για την κατασκευή ενός τερματικού σταθμού τροφοδοσίας καυσίμων στο Fujairah. Το έργο χρειάστηκε τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί και υπερκεράσει τον προϋπολογισμό του κατά περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια.

€ 2.77εκ

Ποσό που μεταφέρθηκε το 2016 από το Oil Tank στην ΑΕΚ, έναΝ ελληνικό ποδοσφαιρικό σύλλογο πρώτης κατηγορίας

Ο Oil Tank δεν είχε προηγούμενη εμπειρία κατασκευής πετρελαϊκού σταθμού και δεν έχει πραγματοποιήσει άλλα έργα μηχανικής από το 2014. Οι ελεγκτές εξετάζουν κατά πόσον η Aegean πραγματοποίησε πληρωμές μέσω του Oil Tank σε άλλες επιχειρήσεις στις οποίες συμμετείχε ο κ. Μελισσανίδης.

Οι δηλώσεις τραπεζών που έλαβαν οι ελεγκτές της Εθνικής Τράπεζας της Fujairah δείχνουν ότι οι πληρωμές από το Αιγαίο προς το Oil Tank συνεχίστηκαν για αρκετά χρόνια μετά την ολοκλήρωση του τερματικού σταθμού.

Οι ελεγκτές διερευνούσαν εάν οι πληρωμές αυτές αποκρύπτονταν με τη χρήση πλαστών λογιστικών εγγραφών και πλαστών εγγράφων. Φαίνεται ότι από τον Ιούλιο του 2015 έως τον Ιανουάριο του 2018, η Aegean μεταβίβασε στο Oil Tank συνολικά 185,3 εκατομμύρια δολάρια.

Το 2016 το Oil Tank πραγματοποίησε μεταφορά € 2,77 εκ. Στην ΑΕΚ, ένα ποδοσφαιρικό σύλλογο της πρωταθλήτριας της Αθήνας που ελέγχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 από τον κ. Μελισσανίδη. Επέστρεψε το 2013 μετά την υποβιβασμό της ΑΕΚ στο ερασιτεχνικό πρωτάθλημα, ως μία ομάδα επενδυτών σε μια προσπάθεια που αποκατέστησε το club στην πρώην κατάστασή του.

Η μεταφορά της AEK καταγράφηκε ως άτοκο δάνειο προς τη λέσχη για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση της κατασκευής ενός νέου σταδίου. Πιστεύεται ότι η Oil Tank έκανε επίσης πληρωμές σε μεμονωμένους παίκτες της ΑΕΚ.

Οι ελεγκτές του ΕΣ εργάστηκαν από το πρώην κεντρικό γραφείο του Αιγαίου στο λιμάνι του Πειραιά, ένα επιβλητικό κτήριο στη στεριά, το οποίο ανήκει στον κ. Μελισσανίδη, το οποίο στεγάζει επίσης αρκετές θυγατρικές του Αιγαίου και άλλες οικογενειακές επιχειρήσεις.

Αυτές περιλαμβάνουν έναν διεθνή ναυτιλιακό στόλο ελεγχόμενο από τον γιο του κ. Μελισσανίδη, μειοψηφικό μερίδιο στην ΟΠΑΠ , ελληνική εταιρεία τυχερών παιχνιδιών. μια αλυσίδα πρατηρίων βενζίνης σε ολόκληρη την Ελλάδα. μια επιχείρηση ακινήτων? και μια εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων.

“Η ομάδα ελέγχου αντιμετώπισε σημαντικά εμπόδια ενώ εργαζόταν”, δήλωσε ένα άτομο με γνώση της έρευνας. “Πραγματοποιήθηκαν προσπάθειες να απαγορευτεί στους ελεγκτές η πρόσβαση σε σχετικά έγγραφα”»…

 

ΕΥΘΕΩΣ με τον Γιώργο Χαλά Γιώργος Χαλάς