Η τραγωδία με τους 20 νεκρούς στρατιώτες φέρνει ξανά στο προσκήνιο το χρόνιο πρόβλημα της γήρανσης του στρατιωτικού στόλου της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας. Παρά τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού, τα αεροσκάφη C-130, ηλικίας άνω των πέντε δεκαετιών, έχουν μετατραπεί σε ιπτάμενες βόμβες.
Το τουρκικό υπουργείο Άμυνας, επιλέγοντας προσεκτικά τις λέξεις του, προσπαθεί να διασώσει την εικόνα αξιοπιστίας τους, χωρίς να αποκλείει το ενδεχόμενο τεχνικής αστοχίας.
Επίσημη εκδοχή χωρίς απαντήσεις
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του τουρκικού υπουργείου Εθνικής Άμυνας, «οι σοροί των ηρώων συμπολεμιστών μας που έπεσαν μάρτυρες έχουν ανευρεθεί και προβλέπεται να μεταφερθούν πίσω στη χώρα μας σήμερα».
Ο ίδιος διευκρίνισε πως το αεροσκάφος «μετέφερε προσωπικό και υλικά συντήρησης αεροσκαφών, αλλά δεν υπήρχαν πυρομαχικά».
Όσο για τα αίτια, το υπουργείο ήταν φειδωλό.
«Είναι πολύ νωρίς για να σχολιάσουμε αυτό το θέμα αυτή τη στιγμή. Η αιτία του συμβάντος θα διευκρινιστεί μετά την τρέχουσα έρευνα για το ατύχημα».
Ο τόνος του αποπνέει ψυχραιμία, αλλά πίσω από τη ρητορική αυτή διαφαίνεται μια προσπάθεια απορρόφησης κραδασμών από ένα περιστατικό που έχει εγείρει πολλά ερωτήματα για την τουρκική πολεμική αεροπορία.
Καθηλωμένος ο στόλος
Το τουρκικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε, πάντως, την προσωρινή καθήλωση όλων των αεροσκαφών τύπου C-130.
«Ως προληπτικό μέτρο, η πτήση των αεροσκαφών μας έχει ανασταλεί από τις 12 Νοεμβρίου 2025. Οι πτήσεις θα συνεχιστούν μετά την ολοκλήρωση όλων των λεπτομερών τεχνικών ελέγχων και επιθεωρήσεων», σημείωσε.
Η απόφαση ήρθε μετά τη μεταφορά των μαύρων κουτιών στην Άγκυρα για ανάλυση, με τους τεχνικούς να επιχειρούν να εντοπίσουν πιθανές βλάβες στα αερο-ηλεκτρονικά συστήματα ή αστοχίες υλικού. Το υπουργείο υπεραμύνθηκε της κατάστασης συντήρησης. Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι το συγκεκριμένο C-130 είχε αγοραστεί από τη Σαουδική Αραβία το 2012 και άρχισε τις αποστολές το 2014, αφού πρώτα υπέστη «εκσυγχρονισμό».
Αμφιβολίες για τη συντήρηση
Η χρονική σύμπτωση μεταξύ της τελευταίας συντήρησης και της πτήσης εντείνει τις υπόνοιες. Σύμφωνα με το υπουργείο, «η τελευταία συντήρηση πραγματοποιήθηκε μεταξύ 11 Σεπτεμβρίου και 12 Οκτωβρίου 2025».
Τα C-130 θεωρούνται «εργάτες του αέρα», αλλά και «παλαιά άλογα κούρσας» που κουβαλούν τις φθορές του χρόνου. Η Τουρκία επιχειρεί τα τελευταία χρόνια να τα αναβαθμίσει με το πρόγραμμα Erciyes, χωρίς όμως να έχει αντικατασταθεί το γηρασμένο υλικό.
Η ενημέρωση των οικογενειών και το ζήτημα της παραπληροφόρησης
Μεγάλο μέρος της ανακοίνωσης του υπουργείου εστιάζει στην προστασία των οικογενειών των νεκρών στρατιωτών από τη διαρροή πληροφοριών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το υπουργείο γνωστοποίησε ότι λογαριασμοί που δημοσιοποίησαν ονόματα θυμάτων πριν από την επίσημη ενημέρωση έχουν εντοπιστεί και αντιμετωπίζουν ποινικές διώξεις.
Το χρονικό της πτήσης
Το C-130E, με αριθμό ουράς 68-1609, απογειώθηκε στις 09:02 από την Καισάρεια με προορισμό την πόλη Γκαντζά του Αζερμπαϊτζάν, όπου προσγειώθηκε στις 11:06. Ύστερα από δύο ώρες, απογειώθηκε ξανά με 20μελές πλήρωμα και προσωπικό συντήρησης. Η τελευταία επικοινωνία μέσω ασυρμάτου σημειώθηκε στις 13:50 με τον πύργο ελέγχου της Τιφλίδας, προτού χαθεί κάθε ίχνος του αεροσκάφους.
Στις 14:34 ήρθε η επιβεβαίωση: το αεροσκάφος συνετρίβη νότια της Τιφλίδας, «για άγνωστη προς το παρόν αιτία». Οι γεωργιανές ομάδες εντόπισαν τα συντρίμμια λίγες ώρες αργότερα και οι σοροί των πεσόντων ανευρέθηκαν το επόμενο πρωί.






