Ο Σπύρος Μερκούρης, ο αγαπημένος αδερφός της Μελίνας Μερκούρη, που υπήρξε το στήριγμά της σε ολόκληρη τη ζωή της, πέθανε σήμερα το πρωί σε ηλικία 88 ετών.
Η υγεία του αδερφού της αξέχαστης Μελίνας Μερκούρη, ήταν αρκετά επιβαρυμένη και τα ξημερώματα άφησε την τελευταία πνοή του άφησε την τελευταία του πνοή στο νοσοκομείο Νίμιτς, όπου είχε μεταφερθεί μετά από αδιαθεσία.
Ο Σπύρος Μερκούρης προερχόταν από μία πολιτική οικογένεια. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη διάρκεια της κατοχής έλαβε μέρος στην εθνική αντίσταση.
Είχε γεννηθεί το 1930. Γονείς του ήταν ο πολιτικός, βουλευτής και υπουργός Σταμάτης Μερκούρης και η Ειρήνη Λάππα, αδελφή του η Μελίνα Μερκούρη και παππούς του ο Σπύρος Μερκούρης, για πολλά χρόνια Δήμαρχος Αθηναίων.
Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μέλος της νεολαίας της ΕΠΕΚ, μέλος της Δημοκρατικής Άμυνας στη διάρκεια της απριλιανής δικτατορίας, ιδρυτικό μέλος του ΠΑΣΟΚ. Οργάνωσε περιοδεία της αδελφής του Μελίνας Μερκούρη σε 14 χώρες της Ευρώπης κατά την περίοδο του αντιδικτατορικού αγώνα (Μάρτης -Απρίλης 1968). Χρημάτισε Σύμβουλος του Υπουργείου Πολιτισμού (1981-1989), συντονιστής της πρώτης πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης (Αθήνα 1985), μέλος της Επιτροπής των Συντονιστών του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Δικτύου για τις πόλεις της Ευρώπης. Με πρωτοβουλία του πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό από το Υπουργείο Πολιτισμού Εκθέσεις που πρόβαλαν τον Ελληνικό πολιτισμό στην ενιαία πορεία του από την αρχαιότητα ως σήμερα, όπως η Ελλάδα και η θάλασσα, η Δημοκρατία και η κλασική παιδεία, η προβυζαντινή και βυζαντινή τέχνη, η εκδοτική δραστηριότητα των Ελλήνων στην Αναγέννηση, η Ανθρώπινη μορφή στην πρώιμη ελληνική τέχνη, Μυκηναϊκή Έκθεση, το Πνεύμα και το Σώμα κ.ά. σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με το Βυζαντινό Μουσείο κλπ.
Συμμετείχε σε ελληνικές και ξένες παραγωγές, όπως στις ταινίες «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», «Ποτέ την Κυριακή» (σκηνοθεσία του γαμπρού του Ζυλ Ντασέν) κ.ά. Γύρισε τις τηλεοπτικές ταινίες «Οι ποιητές τραγουδούν την Ελλάδα», «Ταξιδεύοντας στο μύθο και στο χρόνο», «Η πολιτιστική κληρονομιά του Ωνάση» και σειρά τηλεοπτικών ταινιών για το Βυζάντιο. Δεν σταμάτησε ποτέ να οργανώνει εκθέσεις με σκοπό να δείξει τον πολιτισμό της Ελλάδας (κυρίως τον αρχαίο) στα πέρατα της γης.
Σε συνέντευξή του είχε πει σε ερώτηση για το επάγγελμά του:
«Το επάγγελμά μου δεν είναι παραγωγός ταινιών, ούτε σκηνοθέτης. Ασχολήθηκα όμως πολύ με αυτά γιατί μου άρεσαν. Αν θέλετε η κλίση μου ήταν η αρχιτεκτονική και για αυτό στην εξέλιξή μου ασχολήθηκα πραγματικά και επαγγελματικά με εκθέσεις. Έχω κάνει 85 εκθέσεις, οι 38 από αυτές ήταν με το υπουργείο Πολιτισμού και τις 47 τις έκανα μόνος μου με ενίσχυση χορηγών. Πολλές από αυτές ήταν εξαιρετικά σημαντικές και έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα στο Αρχαιολογικό Μουσείο «Δημοκρατία και Κλασική Παιδεία», στην Εθνική Πινακοθήκη «Πνεύμα και Σώμα», στο Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη «Τέχνη στην Τέχνη», στο Ζάππειο Μέγαρο «Μία Σκηνή για το Διόνυσο, Θεατρικός Χώρος και Αρχαίο Δράμα» και άλλες πολλές. Στο εξωτερικό στο Μουσείο Θεάτρου του Λονδίνου «Αρχαίο Δράμα», στην National Gallery της Washington «Η μορφή στην Πρώιμη Ελληνική Τέχνη, στο Royal Academy του Λονδίνου «Από το Βυζάντιο στον Ελ Γκρέκο», στο Petit Palais στο Παρίσι «Ο Έρως Θεών και Ανθρώπων», στην όπερα του Πεκίνου «Η επιρροή του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στην όπερα» και σε πολλές άλλες πόλεις και πολιτιστικούς χώρους.
Μία έκθεση για να πραγματοποιηθεί πρέπει να μεταχειριστείς όλες τις τέχνες και να ξέρεις Ιστορία, για να μπορείς να γνωρίζεις την πορεία του πολιτισμού, να έχεις σενάριο. Να σκηνοθετήσεις την έκθεση ώστε να βγει το νόημα της ευκολότερα στον θεατή. Να συνεργαστείς με σχεδιαστές, με ενδυματολόγους, με κατασκευαστές, και με πάρα πολλά επαγγέλματα και ανθρώπους. Συνεργάστηκα με τρεις αρχιτέκτονες και σχεδιαστές που συνδεθήκαμε πολύ, την Μαίρη Κουμανταροπούλου, τον Γιώργο Πασίση και τον Σταμάτη Ζάννο.
Μία από τις σημαντικότερες δουλειές που έχω κάνει είναι ένας χάρτης πεντέμισι μέτρα επί τρεισήμισι που έχει όλα τα αρχαία θέατρα και ωδεία της αρχαιότητας. Από την Αγγλία έως το Αφγανιστάν, και από τον ποταμό Ρήνο έως το Ασουάν. Για αυτόν τον χάρτη συνεργάστηκα με δύο σημαντικούς επιστήμονες, αρχιτέκτονες-αρχαιολόγους, τον Κωνσταντίνο Μπολέτη και Μιχάλη Πιτένη. Η εξάπλωση των ελληνικών αρχαίων θεάτρων και ωδείων, είναι σαν ένας γαλαξίας πολιτισμού».
Βαρύ πένθος για την Άννα Φόνσου
Βαρύ πένθος και δύσκολες ώρες για την Άννα Φόνσου από το θάνατο του Σπύρου Μερκούρη που θεωρείται ο πιο δικός της άνθρωπος και της είχε σταθεί ιδιαίτερα στο «Σπίτι του Ηθοποιού».
Την είδηση του θανάτου του δημοσίευσε η στενή του φίλη Μαίρη Βιντιάδου ενώ ακολούθησε και ανακοίνωση από «Το σπίτι του Ηθοποιού».