Κίνδυνος «τσουχτερών» προστίμων για τις επιθεωρήσεις στα ασανσέρ των πολυκατοικιών

Σε περίπου 400.000 ανελκυστήρες δεν έχουν γίνει επιθεωρήσεις • Δυσβάστακτο το κόστος εργασιών αναβάθμισης για νοικοκυριά που δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμα και τα κοινόχρηστα

«Τσουχτερά» πρόστιμα που αγγίζουν τα 6.000 ευρώ για τον συντηρητή και τα 1.500 ευρώ για τους διαχειριστές, προβλέπονται για τα ασανσέρ των πολυκατοικιών, όπου δεν έχουν γίνει επιθεωρήσεις.

Ο εντοπισμός τους είναι εύκολος, καθώς από τα αρχεία που τηρούνται διαπιστώνεται αν έχει γίνει και πότε επιθεώρηση του ανελκυστήρα σε οποιαδήποτε πολυκατοικία.

Η αδυναμία των ιδιοκτητών για επιθεωρήσεις του ασανσέρ, που συνδέεται με την ασφάλεια τους, είναι ένα ακόμα ενδεικτικό στοιχείο της οικονομικής πίεσης που νιώθουν χιλιάδες νοικοκυριά. Ιδιοκτήτες και συντηρητές έχουν αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να δοθεί νέα παράταση στις επιθεωρήσεις και να μην υποχρεωθούν να καταβάλλουν αυτά τα υπέρογκα πρόστιμα. Η τελευταία προθεσμία που είχαν οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων για επιθεώρηση των ανελκυστήρων έχει λήξει εδώ και πολύ καιρό χωρίς, παρά τις έντονες πιέσεις που υπήρξαν, να παραταθεί έκτοτε.

Επιθεώρηση σημαίνει τον περιοδικό έλεγχο, αναβάθμιση και καταχώρησης στην αρμόδια διεύθυνση των Περιφερειών όλων των υφισταμένων ανελκυστήρων της χώρας που λειτουργούν με προέγκριση εγκατάστασης και έχει συμπληρωθεί 30ετία από την εγκατάστασή τους.

Περίπου 400.000 ανελκυστήρες δεν έχουν επιθεωρηθεί, ούτε υπάρχουν σήμερα διαθέσιμα τα αναγκαία 3,5 δισ. ευρώ, για την εκτέλεση εργασιών αναβάθμισης ανελκυστήρων, από νοικοκυριά τα οποία, δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμη και τα κοινόχρηστα!

Το θέμα των ανελκυστήρων θέτει η ΠΟΜΙΔΑ, προτείνοντας παράλληλα να επιδοτηθεί μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ ο εκσυγχρονισμός τους.

Οπως επισημαίνει η ΠΟΜΙΔΑ, οι ιδιοκτήτες προσπαθούν να αποφύγουν το κόστος της επιθεώρησης και περιορίζονται μόνο στη δαπάνη της συντήρησης, ωστόσο η νομοθεσία απαγορεύει την οποιαδήποτε παρέμβαση στους ανελκυστήρες, αν δεν έχει προηγηθεί η επιθεώρηση.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία  από 1.1.2009 είχε τεθεί σε ισχύ Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά την εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια των ανελκυστήρων, νέων και υφιστάμενων. Η ΚΥΑ ρύθμιζε, κυρίως, τους κανόνες σχετικά με τις συντηρήσεις των ανελκυστήρων, την έκδοση πιστοποιητικού περιοδικού ελέγχου και τις καταχωρήσεις τους στα μητρώα των Περιφερειακών Ενοτήτων.

H KYA προέβλεπε ότι για τους παλαιούς, προ του 1999 ανελκυστήρες, ο έλεγχος ασφαλείας θα γίνεται βάσει των προδιαγραφών του χρόνου κατασκευής τους και όχι υποχρεωτικά βάσει του προτύπου των νέων ανελκυστήρων. Κατά συνέπεια δεν απαιτείται υποχρεωτική εγκατάσταση εσωτερικών θυρών ή κουρτίνας φωτοκύτταρων κλπ. σε παλαιούς ανελκυστήρες, η οποία δημιουργούσε και το τεράστιο κόστος εκσυγχρονισμού τους, ή και την αναγκαστική αντικατάσταση ολόκληρου του ανελκυστήρα.

Πότε πρέπει να γίνεται συντήρηση και πότε επιθεώρηση των ανελκυστήρων

Σύμφωνα με ότι προέβλεπε η ΚΥΑ τα διαστήματα υποχρεωτικής συντήρησης των ανελκυστήρων έχουν ως εξής:

  • Για μονοκατοικίες, κάθε δύο μήνες = 6 φορές ετησίως
  • Για πολυκατοικίες και ξενοδοχεία μέχρι 200 κλίνες, κάθε 45 ημέρες = 8 φορές ετησίως
  • Για ανελκυστήρες σε δημόσια κτίρια, για ξενοδοχεία με περισσότερες από 200 κλίνες, για νοσοκομεία και για μεγάλα κτίρια, 2 φορές το μήνα = 24 φορές ετησίως

Τα διαστήματα διενέργειας περιοδικών ελέγχων ανελκυστήρων είναι:

  • Mέχρι 6 στάσεις σε κτίρια με χρήση κατοικίας, κάθε 6 χρόνια.
  • Mε περισσότερες από 6 στάσεις σε κτίρια με χρήση κατοικίας, κάθε 5 χρόνια
  • Mέχρι 6 στάσεις σε κτίρια για επαγγελματική χρήση, κάθε 4 χρόνια.
  • Mε περισσότερες στάσεις, σε επαγγελματικά κτίρια & ξενοδοχεία έως 200 κλινών κάθε 3 χρόνια
  • Δημοσίων χώρων και κτιρίων, ξενοδοχείων με περισσότερες από 200 κλίνες κάθε χρόνο.

Η παρέμβαση της ΠΟΜΙΔΑ

Στην κατεύθυνση αυτή η ΠΟΜΙΔΑ ανέλαβε πρωτοβουλία προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα και προτείνει να εκδοθεί νέα ΚΥΑ για τις επιθεωρήσεις και ένταξη του εκσυγχρονισμού των ανελκυστήρων στα προγράμματα ΕΣΠΑ. Με επιστολή προς τον υπουργό Αναπληρωτή Οικονομίας & Ανάπτυξης,  Αλέξανδρο Χαρίτση και τον γενικό γραμματέα Βιομηχανίας, Στρατή Ζαφείρη, η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει:

Οπως είναι γνωστό, η εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια των ανελκυστήρων, νέων και υφιστάμενων, διεπόταν από την ΚΥΑ 28425/2008 του ΥΠΑΝ η οποία μεταξύ άλλων καθόρισε τον αριθμό των ετήσιων συντηρήσεων και τις νέες προθεσμίες διενέργειας αρχικού ελέγχου κατά κατηγορία ανελκυστήρων, με καταληκτική ημερομηνία την 31.12.2012.

Επίσης η ΚΥΑ αυτή προέβλεπε ποινές και χρηματικά πρόστιμα κατά των διαχειριστών, ιδιοκτητών και των συντηρητών ανελκυστήρων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις διατάξεις της, τα οποία ήδη έχουν αρχίσει να επιβάλλονται.

Η οικονομική κρίση που άρχισε αμέσως μετά την έκδοση της παραπάνω ΚΥΑ, ήτοι από το 2009 και μετά, ανέτρεψε όλα τα οικονομικά δεδομένα των νοικοκυριών, αλλά και των διαχειρίσεων των πολυκατοικιών.

Το συλλογικό αγαθό της κεντρικής θέρμανσης ήδη κατέρρευσε, απειλείται δε άμεσα και η λειτουργία των κοινόχρηστων ανελκυστήρων, ο δε νομοθετικά προβλεπόμενος και αναγκαίος εκσυγχρονισμός τους είναι αδύνατον να υλοποιηθεί λόγω της πλήρους οικονομικής αδυναμίας των διαχειρίσεων των πολυκατοικιών!

Γι’ αυτό προτείνουμε μια εκ μέρους σας άμεση διπλή παρέμβαση στο όλο θέμα, ως εξής:

  1. Να εκδώσετε νέα ΚΥΑ, η οποία θα καθορίσει νέες προθεσμίες αρχικών και τακτικών επιθεωρήσεων και συντηρήσεων, κατά κατηγορία ανελκυστήρων, προς την κατεύθυνση της ελάφρυνσης των υποχρεώσεων και βαρών των πολιτών / ιδιοκτητών και χρηστών ανελκυστήρων.
  2. Να εντάξετε το έργο του εκσυγχρονισμού των υφισταμένων ανελκυστήρων, με βάση τις υποδείξεις των επιθεωρητών, σε Κοινοτικό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ ώστε να επιδοτηθεί η εκτέλεση των επιθεωρήσεων και εκσυγχρονισμού των ανελκυστήρων όλων των κάθε είδους κτιρίων.

Επειδή είναι προφανέστατη τόσο η άμεση ανάγκη καθορισμού νέων προθεσμιών επιθεώρησης και εκτέλεσης των σχετικών εργασιών εκσυγχρονισμού, όσο και η τεράστια κοινωνική χρησιμότητα της ένταξης σε ΕΣΠΑ του έργου αυτού που θα επηρεάσει άμεσα και ορατά την καθημερινότητα και την ασφάλεια των πολιτών, κατόπιν και των ιδιαιτέρως παραγωγικών συζητήσεων επί του θέματος με τον αρμόδιο Γ.Γ. Βιομηχανίας κ. Στρατή Ζαφείρη και τους εκπροσώπους των επαγγελματιών, σας προτείνουμε να αναλάβετε άμεσα σχετική πρωτοβουλία υλοποίησης της παραπάνω πρότασης.

BEST OF SPORTS VIDEOS

ΑΘΛΟΣ HEADLINES

Ο Γιώργος Ντόσκας επέστρεψε στον Ολυμπιακό ως πρώτος προπονητής

Ο Γιώργος Ντόσκας ανέλαβε την ομάδα πόλο ανδρών του Ολυμπιακού ως αντικαταστάτης του Χέρβο Κόλιανιν και επιστρέφει εκεί όπου κατέκτησε 23 εγχώριους τίτλους

Θρήνος στο ελληνικό μπάσκετ: Πέθανε ο Βαγγέλης Νικητόπουλος

Ο Βαγγέλης Νικητόπουλος, γνωστός με το προσωνύμιο «Σουηδός», έφυγε...

Παναθηναϊκός: Με Τόνι Μοντάνα και τρεις κούπες ανακοινώθηκε η ανανέωση του Ναν στο πλάι του Γιαννακόπουλου

Ο Κέντρικ Ναν θα αγωνίζεται και με τη βούλα έως το 2028 στον Παναθηναϊκό, με την πράσινη ΚΑΕ να ανακοινώνει την ανανέωσή του με τρεις φωτογραφίες στο πλάι του Δ. Γιαννακόπουλου και με άρωμα... «Scarface»

Ο Ολυμπιακός που θέλει και αξίζει την πρωτιά και τα τρία σενάρια για την τελική του κατάταξη ενόψει playoffs

Οι Ερυθρόλευκοι θέλουν τη νίκη με τη Μακάμπι στο ΣΕΦ για να πιστοποιήσουν και στη βαθμολογία με την πρώτη θέση την αγωνιστική τους ανωτερότητα στην regular season της Ευρωλίγκας: ποια τα δύο σενάρια για την 1η θέση σε περίπτωση ήττας από τους Ισραηλινούς

Ολυμπιακός: Κυκλοφορούν από την Παρασκευή και εξαφανίζονται τα εισιτήρια για τα πρώτα δύο ματς των playoffs στο ΣΕΦ

Κυκλοφορούν αύριο (11/4) και γίνονται... καπνός τα εισιτήρια για τα δύο πρώτα ματς των playoffs στο ΣΕΦ, παρότι ο αντίπαλος ακόμη αγνοείται

Ο Γιώργος Ντόσκας επέστρεψε στον Ολυμπιακό ως πρώτος προπονητής

Ο Γιώργος Ντόσκας ανέλαβε την ομάδα πόλο ανδρών του Ολυμπιακού ως αντικαταστάτης του Χέρβο Κόλιανιν και επιστρέφει εκεί όπου κατέκτησε 23 εγχώριους τίτλους

Πετρούσεφ: Το κοινό του Παναθηναϊκού είναι εξαιρετικό και καταλαβαίνει το μπάσκετ

Ο Ερυθρός Αστέρας δοκιμάζεται στην έδρα του Παναθηναϊκού στην...

Παρελθόν από τον Ολυμπιακό ο Κόλιανιν

Ο Χέρβο Κόλιανιν ολοκλήρωσε πρόωρα τη θητεία του στον πάγκο της ομάδας πόλο ανδρών του Ολυμπιακού έπειτα από τις απογοητευτικές εμφανίσεις στο LEN Champions League