Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Αμπάς Αραγτσί προειδοποίησε χθες ότι οποιαδήποτε ξένη παρέμβαση στη διαχείριση των Στενών του Ορμούζ, εκτός του πλαισίου που ορίζει το πρωτόκολλο συνεννόησης με την Ουάσιγκτον, ενέχει τον κίνδυνο να «αυξήσει τις εντάσεις» στην περιοχή. Η τοποθέτηση γίνεται σε μία στιγμή που οι εχθροπραξίες έχουν αναζωπυρωθεί για τρίτη συναπτή ημέρα.
Οι δύο πλευρές, Τεχεράνη και Ουάσιγκτον, αλληλοκατηγορούνται για παραβιάσεις της εκεχειρίας που προβλέπει το πρωτόκολλο της 17ης Ιουνίου, το οποίο αφορά τον έλεγχο των στρατηγικής σημασίας Στενών. Τα Στενά, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, χωρίζουν το Ιράν από το Ομάν και αποτελούν κρίσιμο σημείο διελεύσεως εμπορικών και ενεργειακών ροών.
Παρά το ότι τα Στενά άνοιξαν ξανά στις 17 Ιουνίου, η Τεχεράνη επιτρέπει μόνο έναν διάδρομο διέλευσης κατά μήκος των ακτών της και έχει προειδοποιήσει ότι θα πλήξει κάθε πλοίο που δεν συμμορφώνεται με τους όρους.
Η κατάσταση κλιμακώθηκε μετά την ανακοίνωση του Ομάν για τη δημιουργία εναλλακτικής διαδρομής ναυσιπλοΐας, πρωτοβουλία που παρουσιάστηκε ως συνεργασία με τον ΟΗΕ για την απομάκρυνση ναυτικών και πλοίων που είχαν αποκλειστεί. Σύντομα ακολούθησαν επιθέσεις σε εμπορικά πλοία: ένα φορτηγό πλοίο επλήγη από «βλήμα άγνωστης προέλευσης» και οι ΗΠΑ απέδωσαν την επίθεση στο Ιράν.
Η αμερικανική απάντηση περιελάμβανε πλήγματα σε ιρανικό έδαφος, τα οποία με τη σειρά τους προκάλεσαν ιρανική αντεπίθεση εναντίον αμερικανικών θέσεων, κυρίως στο Μπαχρέιν. Παρόμοιο περιστατικό σημειώθηκε χθες, όταν ένα πετρελαιοφόρο χτυπήθηκε επίσης από βλήμα αγνώστου προέλευσης. Η αμερικανική πολεμική αεροπορία πραγματοποίησε επιθέσεις σε ιρανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις και η Τεχεράνη απάντησε με εκτόξευση πυραύλων και ντρόουν προς το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν.
Από την πλευρά του το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών επισήμανε ότι η χώρα είναι αποφασισμένη να «υπερασπιστεί την εθνική κυριαρχία της», καταδικάζοντας τα αμερικανικά πλήγματα «εναντίον εγκαταστάσεων επιτήρησης και ελέγχου στις νότιες ακτές».
Το Κουβέιτ καταδίκασε τις «απεχθείς και επαναλαμβανόμενες επιθέσεις» του Ιράν, κάνοντας λόγο για «κατάφωρη παραβίαση» της κυριαρχίας του και τονίζοντας ότι τέτοιες ενέργειες υπονομεύουν τις προσπάθειες ειρήνευσης στην ευρύτερη Μέση Ανατολή.
Στο Μπαχρέιν, όπου οι σειρήνες συναγερμού ήχησαν δύο φορές τη νύχτα, ο στρατός ανέφερε ότι «αναχαίτισε και κατέστρεψε έναν αριθμό βλημάτων» που χρησιμοποιήθηκαν στις επιθέσεις.
Οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι έλαβαν μέτρα ελέγχου της κυκλοφορίας στα Στενά και προειδοποίησαν ότι τα πλοία που παραβιάζουν τους κανόνες θα αντιμετωπίζονται με αυστηρότητα. Ο Αραγτσί τόνισε την ανάγκη για ένα πλαίσιο ασφαλείας που θα περιλαμβάνει «όλες τις χώρες της περιοχής και χωρίς την παρουσία ούτε παρέμβαση καμίας εξωτερικής χώρας», υπογραμμίζοντας ότι «Κανένας άλλος οργανισμός και καμία άλλη χώρα» δεν είναι «υπεύθυνοι» για τη διαχείριση των Στενών.

