Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του ερασιτεχνικού και επαγγελματικού αθλητισμού» εισάγεται σήμερα για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.
Το νομοσχέδιο ψηφίσθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, επί της Αρχής, των άρθρων και κατά την δεύτερη ανάγνωσή του, κατά πλειοψηφία από τη ΝΔ, ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην σημερινή συζήτηση στην Ολομέλεια.
Κατά την σημερινή συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια, αναμένονται παρεμβάσεις και πολιτικών αρχηγών της αντιπολίτευσης.
Τι προβλέπει:
Το σχέδιο νόμου, όπως έχει αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης, αποτελεί την τρίτη κατά σειρά νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης που αφορά την οργάνωση και λειτουργία του Αθλητισμού και η οποία θα οδηγήσει, στα μέσα περίπου του έτους, στην κατάθεση μεγάλου νομοσχεδίου για την κωδικοποίηση όλης της αθλητικής νομοθεσίας.
Οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση σκοπό έχουν: Την διευκόλυνση της διεξαγωγής αγώνων και της συγκρότησης καταστατικών οργάνων σωματείων που καλλιεργούν τα λιγότερα δημοφιλή αθλήματα. Την ίση μεταχείριση, ως προς τις έννομες συνέπειες, της μη κατοχής ενός σωματείου της ειδικής αθλητικής αναγνώρισης με τη μη εγγραφή του στο οικείο ηλεκτρονικό μητρώο. Την ενίσχυση της ασφάλειας και της ευημερίας των αθλητών, των προπονητών και των λοιπών προσώπων που εμπλέκονται στο αθλητικό γίγνεσθαι. Την ενίσχυση του ρυθμιστικού πλαισίου του επαγγέλματος του προπονητή αθλημάτων ατόμων με αναπηρία και την αποκατάσταση ζητημάτων απώλειας κεκτημένων επαγγελματικών δικαιωμάτων, τα οποία προέκυψαν κατά την πρώτη εφαρμογή του νεοπαγούς κανονιστικού πλαισίου που ρυθμίζει το επάγγελμα του προπονητή. Την εναρμόνιση με τις επιταγές των διεθνών κανονισμών ως προς τα αθλήματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Την αποδοτικότερη λειτουργία της ψηφιακής κάρτας υγείας αθλητή.
Τη λείανση των ανισοτήτων που έχουν παρατηρηθεί στις επιβραβεύσεις αθλητών, οι οποίοι διακρίθηκαν σε Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες και ταυτόχρονα την επιτάχυνση της καταβολής προς αυτούς των οικονομικών επιβραβεύσεων. Την αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «e-ΚΟΥΡΟΣ» για την ψηφιοποίηση του πίνακα διακριθέντων αθλητών. Τη βελτίωση του πλαισίου αδειοδότησης και ασφαλούς λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων. Τη συμμετοχή και των αθλητών, ως άμεσα ενδιαφερόμενων, στη διαδικασία καθορισμού ενός κλάδου άθλησης ή μίας συγκεκριμένης διοργάνωσης ως επαγγελματικά οργανωμένων. Τη βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για τον έλεγχο και την τήρηση του όρου της προσβασιμότητας στις αθλητικές εγκαταστάσεις για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα. Την προστασία της σωματικής ακεραιότητας των χρηστών των αθλητικών εγκαταστάσεων.
Τη νομοθετική καθιέρωση διαύλου επικοινωνίας μεταξύ της Εισαγγελικής Αρχής και της Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας (Ε.Π.ΑΘΛ.Α.). Την επίλυση διαδικαστικών προβλημάτων και ερμηνευτικών ζητημάτων που ανέκυψαν στην πράξη κατά την εφαρμογή των ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των φαινομένων βίας εντός και εκτός αγωνιστικών χώρων και την άσκηση των καθηκόντων της Διαρκούς Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Βίας (Δ.Ε.Α.Β.). Την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των εγκλημάτων που άπτονται του ν. 2725/1999 (Α΄ 121) από έμπειρους εισαγγελικούς λειτουργούς. Την επίτευξη της αναγκαίας ευελιξίας του Εθνικού Οργανισμού για την Καταπολέμηση του Ντόπινγκ (Ε.Ο.ΚΑ.Ν.) για την κατανομή και τη διενέργεια των ελέγχων ντόπινγκ, σύμφωνα με τις διεθνείς επιταγές. Την αντιμετώπιση ειδικότερων θεμάτων διοικητικής φύσης στον τομέα του αθλητισμού. Τη λειτουργική αναβάθμιση και αξιοποίηση του περιβάλλοντος χώρου και των αθλητικών εγκαταστάσεων κλειστού στίβου και πετοσφαίρισης (βόλεϊ), που βρίσκονται στην Παιανία Αττικής.
Ειδικότερα, οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου προβλέπουν: Την κατάργηση του κωλύματος τόσο της εγγραφής τους ως μελών, όσο και της εκλογιμότητάς τους σε καταστατικά όργανα αθλητικού σωματείου για όλους όσοι ασκούν πάσης φύσεως διαιτητικό έργο σε αθλητικές εκδηλώσεις εδαφοσφαίρισης και αθλημάτων μηχανοκίνητου αθλητισμού, καθώς και την κατάργηση των ίδιας φύσεως κωλυμάτων για τους αθλητές της εδαφοσφαίρισης και του ηλεκτρονικού αθλητισμού (e-sports). Την εξομοίωση των επαχθών συνεπειών της μη εγγραφής ή της μη επικαιροποίησης της εγγραφής αθλητικού σωματείου στο οικείο ηλεκτρονικό μητρώο με τη μη λήψη ειδικής αθλητικής αναγνώρισης.
Την σύσταση Διαρκούς Επιτροπής Ασφάλειας και Ευημερίας στον Αθλητισμό και τη θέσπιση υπευθύνου ασφαλείας και ευημερίας των αθλητών σε κάθε αθλητική ομοσπονδία. Την τροποποίηση των προϋποθέσεων για λήψη της άδειας άσκησης επαγγέλματος από τους υποψήφιους προπονητές, καθώς και στην αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους διπλωματούχους προπονητές ποδοσφαίρου UEFA C, στην παροχή δυνατότητας αναγγελίας στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (Γ.Γ.Α.) και σε προπονητές που είχαν διπλώματα και ασκούσαν το επάγγελμα επί σειρά ετών χωρίς να είναι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου. Την λήψη μέριμνας για τα σωματεία που εδρεύουν σε νησιά με πληθυσμό κατώτερο των 3.100 κατοίκων ως προς την υποχρέωση απασχόλησης προπονητή και στη μεταβατική εξομοίωση των εκπαιδευτών σκοποβολής και τοξοβολίας με τους προπονητές των αθλημάτων αυτών. Την δυνατότητα συμμετοχής στα αθλήματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού και σε αλλοδαπούς αθλητές υπό προϋποθέσεις. Την αξιοποίηση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας και της ψηφιακής πλατφόρμας «e-ΚΟΥΡΟΣ» για την έκδοση και τον έλεγχο της ψηφιακής κάρτας υγείας αθλητή.
Τη διεύρυνση του φάσματος των νικών από 1η μέχρι 6η σε Ολυμπιακούς Αγώνες για τις οποίες παρέχονται οικονομικές επιβραβεύσεις (πριμ) και δικαίωμα διορισμού στο Δημόσιο σε διακριθέντες αθλητές. Την ψηφιοποίηση μέσω της πλατφόρμας «e-ΚΟΥΡΟΣ» της διαδικασίας εγγραφής στον ειδικό πίνακα των διακριθέντων αθλητών. Τη διεύρυνση των προς αδειοδότηση αθλητικών εγκαταστάσεων με την προσθήκη νέας ομάδας Κ, αλλά και των δικαιούχων υποβολής αίτησης αδειοδότησης, με την προσθήκη των χρηστών μεταξύ των δικαιούμενων προσώπων.
Την τροποποίηση της ρύθμισης για τη μετατροπή ενός πρωταθλήματος σε οργανωμένη επαγγελματικά διοργάνωση στο πλαίσιο της οποίας μπορούν να αγωνίζονται αμειβόμενοι αθλητές. Την παροχή δυνατότητας έκδοσης βεβαίωσης πιστοποιητικού ως προς την αυτόνομη πρόσβαση, παραμονή και αποχώρηση ατόμων με αναπηρία και εμποδιζόμενων ατόμων σε αθλητικές εγκαταστάσεις, πέραν της αρμόδιας υπηρεσίας πολεοδομίας και σε ελεγκτή δόμησης εγγεγραμμένο στο Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης. Τη διενέργεια αντισεισμικού ελέγχου στις αθλητικές εγκαταστάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 265 του ν. 5037/2023 (Α΄ 78). Την υποχρεωτική εκ μέρους του Εισαγγελέα Πρωτοδικών γνωστοποίηση των ποινικών διώξεων στην Εθνική Πλατφόρμα Αθλητικής Ακεραιότητας και στην οικεία αθλητική ομοσπονδία. Την δυνατότητα ενεργοποίησης της Διαρκούς Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Βίας (Δ.Ε.Α.Β) και για περιστατικά βίας που λαμβάνουν χώρα στον αμέσως περιβάλλοντα χώρο των αθλητικών εγκαταστάσεων και σχετίζονται άμεσα από απόψεως τόπου και χρόνου με εγχώρια επίσημη αθλητική διοργάνωση.
Την αναγνώριση του δικαιώματος στις ομάδες να λαμβάνουν πληροφορίες για την ταυτότητα του οπαδού – παραβάτη από το υλικό καταγραφής των καμερών που λειτουργεί με ευθύνη της Αστυνομικής Αρχής. Την κατάργηση της δυνατότητας απαγόρευσης των μεμονωμένων μετακινήσεων φιλάθλων σε έδρες αντίπαλων ομάδων με απόφαση του αρμόδιου για τον Αθλητισμό υπουργού. Την ενίσχυση του πλαισίου επιλογής και ορισμού των παρατηρητών της Δ.Ε.Α.Β. Βελτιωτικές ρυθμίσεις για τους διενεργούμενους από την Αστυνομία δειγματοληπτικούς ελέγχους των κατόχων εισιτηρίων αθλητικών αγώνων.
Την πρόβλεψη ορισμού αρμοδίου για τον αθλητισμό Αντεισαγγελέα Εφετών. Για τον προγραμματισμό των ελέγχων ντόπινγκ από τον Εθνικό Οργανισμό για την Καταπολέμηση του Ντόπινγκ (Ε.Ο.ΚΑ.Ν.) σύμφωνα με τις προβλέψεις τόσο του Παγκόσμιου Κώδικα Αντιντόπινγκ όσο και των Διεθνών Προτύπων. Την υποχρέωση των παρόχων αθλητικού στοιχήματος για την ειδοποίηση της Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας σε περιπτώσεις ύποπτων στοιχημάτων. Την θέσπιση ειδικών ρυθμίσεων ως προς τους όρους δόμησης, τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης και την αρμοδιότητα έκδοσης των οικοδομικών αδειών για τις εργασίες ανακαίνισης και ανακατασκευής των αθλητικών εγκαταστάσεων της Παιανίας.
Τροπολογίες
Στο νομοσχέδιο -μέχρι την έναρξη συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια- έχουν κατατεθεί μια υπουργική τροπολογία και τέσσερις βουλευτικές τροπολογίες. Ειδικότερα:
Οι διατάξεις της υπουργικής τροπολογίας αφορούν: Την τροποποίηση και προσθήκη παραγράφων στο άρθρο 6 του ν. 4957/2022 σχετικά με την εξειδίκευση των προϋποθέσεων ίδρυσης παρατημάτων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Την ίδρυση παραρτημάτων εντός της επικράτειας ή στην αλλοδαπή Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας τους. Τροποποίηση και προσθήκη στο πρώτο άρθρο του ν. 5094/2024 που αφορά την μεταβατική διάταξη για τις κτηριακές υποδομές και εγκαταστάσεις των παρατημάτων Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευση, μέχρι την ολοκλήρωση του χωρικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου και την έγκριση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων. Με την διάταξη αυτή, παρέχεται η δυνατότητα να διαθέτουν κτηριακές υποδομές και εγκαταστάσεις σε περιοχές στις οποίες ήδη λειτουργούν ή δύναται να λειτουργούν πάσης φύσεως εκπαιδευτικές υποδομές. Την τροποποίηση του άρθρου 1 του ν. 4093/2012, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα συστέγασης διαφορετικών μονάδων παροχής εκπαίδευσης κατάρτισης (τυπικής ή άτυπης) στους ίδιους διδακτικούς ή εργαστηριακούς χώρους. Επίσης, με άρθρο της τροπολογίας δίνεται παράταση έως τις 14 Μαρτίου 2025 στην προθεσμία (του άρθρου 25 του ν. 5143/2024) για την υποβολή αίτησης ρυθμίσεων οφειλών σε Δήμους και Περιφέρεια.
Οι βουλευτικές τροπολογίες που έχουν κατατεθεί στο σχέδιο νόμου είναι:
Από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, με πρώτο υπογράφοντα τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Νίκο Ανδρουλάκη έχει κατατεθεί τροπολογία που αφορά «Δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση των ιδιωτικού χρέους και των κόκκινων δανείων», σχετικά με την «προστασία της κύριας κατοικίας, της αγροτικής ιδιοκτησίας, καθιέρωση του δικαιώματος προαίρεσης του δανειολήπτη στην αγορά του δανείου του, την προστασία δανειοληπτών των δανείων σε ελβετικό φράγκο, της προστασίας των εγγυητών, την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, την ενίσχυση της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας των εξωδικαστικών μηχανισμών ρύθμισης χρεών».
Από την κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ έχουν κατατεθεί δύο τροπολογίες. Η πρώτη, με πρώτο υπογράφοντα τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Φάμελλο για την «επαναφορά των δώρων εορτών και αδείας στους εργαζόμενους στο Δημόσιο. Η δεύτερη τροπολογία, που συνυπογράφουν τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αφορά τον «μηδενισμό του ΦΠΑ για τα προϊόντα περιόδου (σερβιέτες υγείας, ταμπόν και παρόμοια προϊόντα) και μείωση του ΦΠΑ στις βρεφικές πάνες, στα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτων καθώς και στα είδη υγιεινής ενηλίκων όπως οι πάνες για την ακράτεια ενηλίκων».
Βουλευτική τροπολογία για την «Ερμηνευτική διάταξη νόμου 3126/2003 (ΦΕΚ Α’ 66) της κατάργησης της ειδικής παραγραφής υπουργικών αδικημάτων» έχουν καταθέσει οι 6 ανεξάρτητοι βουλευτές (Αλέξανδρος Αυλωνίτης, Κυριακή Μάλαμα, Γιώτα Πούλου, Θ. Τζάκρη, Ραλλία Χρηστίδου, Μιχάλης Χουρδάκης) που πρόσκεινται στο Κίνημα Δημοκρατίας και με την οποία ορίζεται «η αληθής έννοια της παρ. 2 του άρθρου 3 του νόμου 3126/2003 (ΦΕΚ Α’ 66) και αυθεντική ερμηνεία είναι ότι έχει καταργηθεί από το άρθρο 86 του Συντάγματος, όπως αυτό διαμορφώθηκε και αναθεωρήθηκε από το Ψήφισμα της 29ης Νοεμβρίου της Θ΄ Αναθεωρητικής Βουλής των Ελλήνων».