Μπλοκέ διαφορικό: Μάθετε πώς λειτουργεί το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης

Ακούμε συχνά τους όρους ελεύθερο και μπλοκέ διαφορικό. Τι εννοούμε με αυτό; Μάθετε πώς λειτουργεί το συγκεκριμένο εξάρτημα, και γιατί είναι χρήσιμο το μπλοκέ ή αλλιώς διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.

Το διαφορικό είναι για δύο λόγους απαραίτητο στο αυτοκίνητο. Ο ένας είναι πως βοηθά στην τελική μείωση του ρυθμού περιστροφής του άξονα μετάδοσης του κιβωτίου ταχυτήτων. Η χαμηλή παραγωγή ροπής στρέψεως στις πολύ χαμηλές στροφές καθιστά απαραίτητη την ανάγκη πολλαπλασιασμού της.

Το διαφορικό είναι για να υπάρχει διαφορετική ταχύτητα περιστροφής των τροχών που παραλαμβάνουν την ισχύ. Ο τρόπος διαμοιρασμού της ταχύτητας περιστροφής μεταξύ των τροχών διαχωρίζει και τα διαφορικά σε 2 κατηγορίες. Τα ελεύθερα διαφορικά και τα ελεγχόμενα.

Τι είναι το ελεύθερο διαφορικό

Πρόκειται για τον βασικό τύπο διαφορικού. Χρησιμοποιείται στη συντριπτική πλειοψηφία των σημερινών οχημάτων. Το κυριότερο χαρακτηριστικό του είναι η μετάδοση ίσης ροπής μεταξύ των δύο τροχών. Η ποσότητα ροπής που θα μεταδοθεί, εξαρτάται από τον τροχό που μπορεί να παραλάβει την καλύτερη. Π.χ. Έστω ότι ένας τροχός βρίσκεται σε βρεγμένο οδόστρωμα και άλλος σε στεγνό. Ο πρώτος θα έχει μικρότερο συντελεστή τριβής από εκείνον που βρίσκεται στο στενό και κατά συνέπεια παραλαμβάνει το μικρότερο ποσό ροπής.

Ο «βρεγμένος» τροχός λοιπόν φροντίζει κατά μία έννοια και για την ροπή που θα παραλάβει ο έτερος τροχός. Αν ένας εκ των δύο τροχών βρίσκεται σε συνθήκες μηδενικής δυνατότητας παραλαβής ροπής, για παράδειγμα πάγος ή τροχός στον αέρα, τότε το αυτοκίνητο μένει ακίνητο χωρίς την δυνατότητα προώθησης.

Πώς λειτουργεί το μπλοκέ διαφορικό

Το ελεγχόμενο διαφορικό που είναι πιο γνωστό ως μπλοκέ υπερέχει στο ότι αν ένας τροχός αντιμετωπίζει προβλήματα ελκτικής ή εγκάρσιας πρόσφυσης τότε το ελεγχόμενο διαφορικό φροντίζει για τη μετάδοση της ροπής στον έτερο τροχό που μπορεί να παραλάβει μεγαλύτερη ποσότητα ροπής. Αποτέλεσμα αυτού η σημαντική βελτίωση της δυναμικής συμπεριφοράς του οχήματος.

Τα μπλοκέ διαφορικά χωρίζονται σε διάφορους τύπους όπως Torsen, με πολύδισκο συμπλέκτη, συνεκτικής σύζευξης κτλ. Το Torsen συμπεριφέρεται κατά κύριο λόγο σαν ένα ελεύθερο διαφορικό υπό κανονικές συνθήκες. Όταν όμως ένας τροχός χάνει πρόσφυση τότε ένα ποσό ροπής μεταφέρεται στον άλλο. Η σχέση μετάδοσης ροπής είναι αυτή που καθορίζει πόση ροπή θα μεταφερθεί από τον ένα στον άλλον.

Τα πολύδισκου συμπλέκτη διαφορικά έχουν αρκετά κοινά επίσης με τα ελεύθερα. Παράλληλα όμως ο επιπλέον συμπλέκτης που επεμβαίνει μόνο όταν ένας τροχός χάσει πρόσφυση. Η αρχή λειτουργίας του συμπλέκτη είναι η περιστροφή των τροχών με την ίδια ταχύτητα οπότε όταν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει τον φέρνει σε «αντιπαράθεση» με τον τροχό που πάει να περιστραφεί γρηγορότερα. Η τριβή του συμπλέκτη σε συνδυασμό με την σκληρότητα του σετ ελατηρίων συνεπάγονται μια ροπή που πρέπει να εφαρμοστεί. Ο τροχός που έχει τον καλύτερο συντελεστή πρόσφυσης λοιπόν αναλαμβάνει το ποσό της ροπής που πρέπει να εφαρμοστεί.

BEST OF SPORTS VIDEOS

ΑΘΛΟΣ HEADLINES

Φώτης Ιωαννίδης: Κόκκινο πανί όχι μόνο για τους Ολυμπιακούς αλλά και για τους οπαδούς του ΠΑΟ

Ο Φώτης Ιωαννίδης έχει χάσει τον έλεγχο στην τρέχουσα σεζόν και με τη θλιβερή του εικόνα στο χορτάρι αλλά κυρίως την προκλητική συμπεριφορά του έχει μπει στην «black list» μέχρι και των οπαδών του Παναθηναϊκού, ιδίως μετά τα όσα έκανε στο Φάληρο

Ηλιόπουλος: Δεν γίνεται να χάνεις από Ολυμπιακό και ΠΑΟΚ μέσα στη Φιλαδέλφεια, αυτά είναι εφιαλτικά όνειρα

Ο Μάριος Ηλιόπουλος ανέφερε στους συνεργάτες του ότι το 2-3 του ΠΑΟΚ μέσα στην OPAP Arena ήταν «μη συμβατό με την πραγματικότητα», ζήτησε συγγνώμη από τον κόσμο της ομάδας και ζήτησε από όλους να κάνουν την αυτοκριτική τους

Έτσι το σηκώνει στην Τούμπα ο Ολυμπιακός: Τι χρειάζονται οι Ερυθρόλευκοι για να στεφθούν και μαθηματικά πρωταθλητές από τη 2η αγωνιστική

Ο ένας και μοναδικός συνδυασμός αποτελεσμάτων που μπορεί να δώσει το 48ο πρωτάθλημα στον Ολυμπιακός από τη δεύτερη κιόλας αγωνιστική των πλέι οφ μέσα στην Τούμπα, όπως το έκανε το 2022

Από τον Λεμονή στον Μεντιλίμπαρ: Ο Βάσκος έγραψε ιστορία με νέους ιστορικούς θριάμβους κόντρα σε ΠΑΟ, ΑΕΚ και ΠΑΟΚ

Ο Χοσέ Λουίς Μεντιλίμπαρ συνεχίζει να γράφει ιστορία στον πάγκο του Ολυμπιακού ακολουθώντας το παράδειγμα του επίσης σπουδαίου Τάκη Λεμονή, 24 χρόνια μετά

Φώτης Ιωαννίδης: Κόκκινο πανί όχι μόνο για τους Ολυμπιακούς αλλά και για τους οπαδούς του ΠΑΟ

Ο Φώτης Ιωαννίδης έχει χάσει τον έλεγχο στην τρέχουσα σεζόν και με τη θλιβερή του εικόνα στο χορτάρι αλλά κυρίως την προκλητική συμπεριφορά του έχει μπει στην «black list» μέχρι και των οπαδών του Παναθηναϊκού, ιδίως μετά τα όσα έκανε στο Φάληρο

Σε κυκλοφορία τα εισιτήρια για το Ολυμπιακός – Μακάμπι στο ΣΕΦ

Σε κυκλοφορία τέθηκαν τη Δευτέρα (31/3) τα εισιτήρια για...

Κύπελλο Ελλάδας: Ο Νορβηγός Σάγκι στη ρεβάνς ΑΕΚ – Ολυμπιακός, Παπαπέτρου στο ΟΦΗ – Αστέρας

Γνωστοί έγιναν από την ΚΕΔ οι ορισμοί των διαιτητών...

Νέος αντιπρόεδρος στην ΠΑΕ ΑΕΚ ο Αλέξης Αλεξίου

Σημαντικές είναι οι διαφοροποιήσεις στο Δ.Σ. της ΠΑΕ ΑΕΚ,...

Παγκόσμια κατάταξη τένις: Ανέβηκε στο νο.8 ο Τσιτσιπάς, «βουτιά» της Σάκκαρη στην 64η θέση

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς παραμένει κι αυτήν την εβδομάδα στο...