Μπλοκέ διαφορικό: Μάθετε πώς λειτουργεί το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης

Ακούμε συχνά τους όρους ελεύθερο και μπλοκέ διαφορικό. Τι εννοούμε με αυτό; Μάθετε πώς λειτουργεί το συγκεκριμένο εξάρτημα, και γιατί είναι χρήσιμο το μπλοκέ ή αλλιώς διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.

Το διαφορικό είναι για δύο λόγους απαραίτητο στο αυτοκίνητο. Ο ένας είναι πως βοηθά στην τελική μείωση του ρυθμού περιστροφής του άξονα μετάδοσης του κιβωτίου ταχυτήτων. Η χαμηλή παραγωγή ροπής στρέψεως στις πολύ χαμηλές στροφές καθιστά απαραίτητη την ανάγκη πολλαπλασιασμού της.

Το διαφορικό είναι για να υπάρχει διαφορετική ταχύτητα περιστροφής των τροχών που παραλαμβάνουν την ισχύ. Ο τρόπος διαμοιρασμού της ταχύτητας περιστροφής μεταξύ των τροχών διαχωρίζει και τα διαφορικά σε 2 κατηγορίες. Τα ελεύθερα διαφορικά και τα ελεγχόμενα.

Τι είναι το ελεύθερο διαφορικό

Πρόκειται για τον βασικό τύπο διαφορικού. Χρησιμοποιείται στη συντριπτική πλειοψηφία των σημερινών οχημάτων. Το κυριότερο χαρακτηριστικό του είναι η μετάδοση ίσης ροπής μεταξύ των δύο τροχών. Η ποσότητα ροπής που θα μεταδοθεί, εξαρτάται από τον τροχό που μπορεί να παραλάβει την καλύτερη. Π.χ. Έστω ότι ένας τροχός βρίσκεται σε βρεγμένο οδόστρωμα και άλλος σε στεγνό. Ο πρώτος θα έχει μικρότερο συντελεστή τριβής από εκείνον που βρίσκεται στο στενό και κατά συνέπεια παραλαμβάνει το μικρότερο ποσό ροπής.

Ο «βρεγμένος» τροχός λοιπόν φροντίζει κατά μία έννοια και για την ροπή που θα παραλάβει ο έτερος τροχός. Αν ένας εκ των δύο τροχών βρίσκεται σε συνθήκες μηδενικής δυνατότητας παραλαβής ροπής, για παράδειγμα πάγος ή τροχός στον αέρα, τότε το αυτοκίνητο μένει ακίνητο χωρίς την δυνατότητα προώθησης.

Πώς λειτουργεί το μπλοκέ διαφορικό

Το ελεγχόμενο διαφορικό που είναι πιο γνωστό ως μπλοκέ υπερέχει στο ότι αν ένας τροχός αντιμετωπίζει προβλήματα ελκτικής ή εγκάρσιας πρόσφυσης τότε το ελεγχόμενο διαφορικό φροντίζει για τη μετάδοση της ροπής στον έτερο τροχό που μπορεί να παραλάβει μεγαλύτερη ποσότητα ροπής. Αποτέλεσμα αυτού η σημαντική βελτίωση της δυναμικής συμπεριφοράς του οχήματος.

Τα μπλοκέ διαφορικά χωρίζονται σε διάφορους τύπους όπως Torsen, με πολύδισκο συμπλέκτη, συνεκτικής σύζευξης κτλ. Το Torsen συμπεριφέρεται κατά κύριο λόγο σαν ένα ελεύθερο διαφορικό υπό κανονικές συνθήκες. Όταν όμως ένας τροχός χάνει πρόσφυση τότε ένα ποσό ροπής μεταφέρεται στον άλλο. Η σχέση μετάδοσης ροπής είναι αυτή που καθορίζει πόση ροπή θα μεταφερθεί από τον ένα στον άλλον.

Τα πολύδισκου συμπλέκτη διαφορικά έχουν αρκετά κοινά επίσης με τα ελεύθερα. Παράλληλα όμως ο επιπλέον συμπλέκτης που επεμβαίνει μόνο όταν ένας τροχός χάσει πρόσφυση. Η αρχή λειτουργίας του συμπλέκτη είναι η περιστροφή των τροχών με την ίδια ταχύτητα οπότε όταν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει τον φέρνει σε «αντιπαράθεση» με τον τροχό που πάει να περιστραφεί γρηγορότερα. Η τριβή του συμπλέκτη σε συνδυασμό με την σκληρότητα του σετ ελατηρίων συνεπάγονται μια ροπή που πρέπει να εφαρμοστεί. Ο τροχός που έχει τον καλύτερο συντελεστή πρόσφυσης λοιπόν αναλαμβάνει το ποσό της ροπής που πρέπει να εφαρμοστεί.

BEST OF SPORTS VIDEOS

ΑΘΛΟΣ HEADLINES

Λανουά: Ξεκάθαρη η κόκκινη κάρτα στον Μπρινιόλι, ορθά παρενέβη ο VAR

Σε ανάλυση των επίμαχων φάσεων προχώρησε ο Στεφάν Λανουά...

Ο Β. Μαρινάκης ενδιαφέρεται για την αγορά της Βάσκο Ντα Γκάμα, σύμφωνα με έγκυρο Βραζιλιάνο δημοσιογράφο

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ζόρζε Νίκολα, ο Βαγγέλης Μαρινάκης ενδιαφέρεται για την αγορά συλλόγου από τη Βραζιλία και η Βάσκο Ντα Γκάμα αποτελεί την κύρια επιλογή, με τον Εντού Γκασπάρ να αναλαμβάνει να τρέξει την υπόθεση

Δ. Γιαννακόπουλος για Αγγελόπουλους: Λυπηρό, αν όχι επικίνδυνο, να αναλωνόμαστε σε εξωαγωνιστικές διαδικασίες

Ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος τοποθετήθηκε με επίσημη δήλωση σχετικά με την κατάθεση των αδερφών Αγγελόπουλων στην Επ. Δεοντολογίας της ΕΟΚ, εκφράζοντας απορίες σχετικά με την εξέλιξη της υπόθεσης αλλά και το timing της διαδικασίας

Ο Δ. Γιαννακόπουλος κάνει… σλάλομ στην Αττική Οδό με 200+ χιλιόμετρα (video)

Ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος είναι γνωστό ότι λατρεία στα γρήγορα...

Εντού και Βαγγέλης Μαρινάκης έφτασαν σε συμφωνία, αναφέρει (και) το Sky Sports

Θέμα υπογραφών είναι πλέον η επικείμενη συμφωνία του Εντού...

Λανουά: Ξεκάθαρη η κόκκινη κάρτα στον Μπρινιόλι, ορθά παρενέβη ο VAR

Σε ανάλυση των επίμαχων φάσεων προχώρησε ο Στεφάν Λανουά...

Γκαγκαλούδης: Απολογούμαι για την πράξη μου παρότι προκάλεσε ο συγκεκριμένος αθλητής

Σε δημόσια απολογία που απευθύνεται σε κόσμο, συμπαίκτες και...

Η τάπα του Ράιτ στην κορυφή του Top 10 Οκτωβρίου της EuroLeague

Άκρως ερυθρόλευκο χρώμα έχει το TOP 10 των καλύτερων...

Δεν δίνει εισιτήρια στον Άρη ο Παναιτωλικός

Χωρίς τον κόσμο του θα αντιμετωπίσει το Σάββατο (9/11)...

Η Φενέρμπαχτσε συμφώνησε με τον Μπιτίμ και συζητά με την Μπάγερν για τον δανεισμό του

Σε συμφωνία με τον Ονουράλπ Μπιτίμ φέρεται να ήρθε...