Μπλοκέ διαφορικό: Μάθετε πώς λειτουργεί το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης

Ακούμε συχνά τους όρους ελεύθερο και μπλοκέ διαφορικό. Τι εννοούμε με αυτό; Μάθετε πώς λειτουργεί το συγκεκριμένο εξάρτημα, και γιατί είναι χρήσιμο το μπλοκέ ή αλλιώς διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.

Το διαφορικό είναι για δύο λόγους απαραίτητο στο αυτοκίνητο. Ο ένας είναι πως βοηθά στην τελική μείωση του ρυθμού περιστροφής του άξονα μετάδοσης του κιβωτίου ταχυτήτων. Η χαμηλή παραγωγή ροπής στρέψεως στις πολύ χαμηλές στροφές καθιστά απαραίτητη την ανάγκη πολλαπλασιασμού της.

Το διαφορικό είναι για να υπάρχει διαφορετική ταχύτητα περιστροφής των τροχών που παραλαμβάνουν την ισχύ. Ο τρόπος διαμοιρασμού της ταχύτητας περιστροφής μεταξύ των τροχών διαχωρίζει και τα διαφορικά σε 2 κατηγορίες. Τα ελεύθερα διαφορικά και τα ελεγχόμενα.

Τι είναι το ελεύθερο διαφορικό

Πρόκειται για τον βασικό τύπο διαφορικού. Χρησιμοποιείται στη συντριπτική πλειοψηφία των σημερινών οχημάτων. Το κυριότερο χαρακτηριστικό του είναι η μετάδοση ίσης ροπής μεταξύ των δύο τροχών. Η ποσότητα ροπής που θα μεταδοθεί, εξαρτάται από τον τροχό που μπορεί να παραλάβει την καλύτερη. Π.χ. Έστω ότι ένας τροχός βρίσκεται σε βρεγμένο οδόστρωμα και άλλος σε στεγνό. Ο πρώτος θα έχει μικρότερο συντελεστή τριβής από εκείνον που βρίσκεται στο στενό και κατά συνέπεια παραλαμβάνει το μικρότερο ποσό ροπής.

Ο «βρεγμένος» τροχός λοιπόν φροντίζει κατά μία έννοια και για την ροπή που θα παραλάβει ο έτερος τροχός. Αν ένας εκ των δύο τροχών βρίσκεται σε συνθήκες μηδενικής δυνατότητας παραλαβής ροπής, για παράδειγμα πάγος ή τροχός στον αέρα, τότε το αυτοκίνητο μένει ακίνητο χωρίς την δυνατότητα προώθησης.

Πώς λειτουργεί το μπλοκέ διαφορικό

Το ελεγχόμενο διαφορικό που είναι πιο γνωστό ως μπλοκέ υπερέχει στο ότι αν ένας τροχός αντιμετωπίζει προβλήματα ελκτικής ή εγκάρσιας πρόσφυσης τότε το ελεγχόμενο διαφορικό φροντίζει για τη μετάδοση της ροπής στον έτερο τροχό που μπορεί να παραλάβει μεγαλύτερη ποσότητα ροπής. Αποτέλεσμα αυτού η σημαντική βελτίωση της δυναμικής συμπεριφοράς του οχήματος.

Τα μπλοκέ διαφορικά χωρίζονται σε διάφορους τύπους όπως Torsen, με πολύδισκο συμπλέκτη, συνεκτικής σύζευξης κτλ. Το Torsen συμπεριφέρεται κατά κύριο λόγο σαν ένα ελεύθερο διαφορικό υπό κανονικές συνθήκες. Όταν όμως ένας τροχός χάνει πρόσφυση τότε ένα ποσό ροπής μεταφέρεται στον άλλο. Η σχέση μετάδοσης ροπής είναι αυτή που καθορίζει πόση ροπή θα μεταφερθεί από τον ένα στον άλλον.

Τα πολύδισκου συμπλέκτη διαφορικά έχουν αρκετά κοινά επίσης με τα ελεύθερα. Παράλληλα όμως ο επιπλέον συμπλέκτης που επεμβαίνει μόνο όταν ένας τροχός χάσει πρόσφυση. Η αρχή λειτουργίας του συμπλέκτη είναι η περιστροφή των τροχών με την ίδια ταχύτητα οπότε όταν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει τον φέρνει σε «αντιπαράθεση» με τον τροχό που πάει να περιστραφεί γρηγορότερα. Η τριβή του συμπλέκτη σε συνδυασμό με την σκληρότητα του σετ ελατηρίων συνεπάγονται μια ροπή που πρέπει να εφαρμοστεί. Ο τροχός που έχει τον καλύτερο συντελεστή πρόσφυσης λοιπόν αναλαμβάνει το ποσό της ροπής που πρέπει να εφαρμοστεί.

BEST OF SPORTS VIDEOS

ΑΘΛΟΣ HEADLINES

Κοντά στη Ρίο Άβε το «πολυεργαλείο» Γιώργος Λιάβας

Η ελληνική παροικία στην Πορτογαλία αναμένεται να μεγαλώσει κι...

Λεβαδειακός: Ανακοινώθηκε η μεγάλη κίνηση με Σεμπαστιάν Παλάσιος

Επίσημη μορφή πήρε η μεγάλη κίνηση του Λεβαδειακού με...

ΘΥΡΑ 7: Όποιος τολμήσει να μπει εμπόδιο στη δημιουργία της Ολυμπιακής Πολιτείας, θα είναι αιώνια εχθρός

Προειδοποιητικό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση έστειλε η ΘΥΡΑ 7, υπογραμμίζοντας πως «όποιος τολμήσει να σταθεί εμπόδιο στη δημιουργία της Ολυμπιακής Πολιτείας, θα είναι αιώνια εχθρός στους φιλάθλους του Ολυμπιακού»

Παίκτης του Παναθηναϊκού κι επίσημα για δύο χρόνια ο Χολμς

Οι Πράσινοι ανακοίνωσαν την απόκτηση του Αμερικανού σέντερ με συμβόλαιο για 1+1 χρόνια

Σε αδιέξοδο η υπόθεση Σενόν για τον Ολυμπιακό λόγω της διαφωνίας ανάμεσα σε Μπόκα – Ουνιόν για το ποσοστό μεταπώλησης

Περιπλέκεται αρκετά η κατάσταση για την υπόθεση Σενόν στον Ολυμπιακό, από τη στιγμή που Μπόκα και Ουνιόν Σάντα Φε δεν τα βρίσκουν μεταξύ τους για το ποσοστό μεταπώλησης του Αργεντινού εξτρέμ

ΑΕΚ: Θέμα χρόνου η ανακοίνωση του Σιμάνσκι από τη Λέγκια

Μόνο η ανακοίνωση απομένει για τη συμφωνία της ΑΕΚ...

Τέλος στο σίριαλ: Υπέγραψε για 5 χρόνια στη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ο Σέσκο

Ο Σλοβένος φορ επέλεξε τελικά τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στη μάχη με τη Νιούκαστλ και υπέγραψε για πέντε χρόνια στους Κόκκινους Διαβόλους

Κοντά στη Ρίο Άβε το «πολυεργαλείο» Γιώργος Λιάβας

Η ελληνική παροικία στην Πορτογαλία αναμένεται να μεγαλώσει κι...

Μητσοτάκης: Δύο αεροσκάφη της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας έριξαν 8,5 τόνους τροφίμων στη Γάζα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενημέρωσε, μέσω ανάρτησης στο Facebook, για...

Λεβαδειακός: Ανακοινώθηκε η μεγάλη κίνηση με Σεμπαστιάν Παλάσιος

Επίσημη μορφή πήρε η μεγάλη κίνηση του Λεβαδειακού με...

Ο Εθνικός Πειραιά αποκάλυψε πως αποκτά το ποδοσφαιρικό γήπεδο του ΣΕΦ

Το δικό του «σπίτι» στο ΣΕΦ αποκτά ο Εθνικός...

ΘΥΡΑ 7: Όποιος τολμήσει να μπει εμπόδιο στη δημιουργία της Ολυμπιακής Πολιτείας, θα είναι αιώνια εχθρός

Προειδοποιητικό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση έστειλε η ΘΥΡΑ 7, υπογραμμίζοντας πως «όποιος τολμήσει να σταθεί εμπόδιο στη δημιουργία της Ολυμπιακής Πολιτείας, θα είναι αιώνια εχθρός στους φιλάθλους του Ολυμπιακού»