Σινεμά: Πέθανε ο κορυφαίος Γάλλος δημιουργός Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο κινηματογραφικός σκηνοθέτης Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο νονός της γαλλικής «νουβέλ βαγκ», πέθανε σήμερα σε ηλικία 91 ετών, έκανε γνωστό η γαλλική εφημερίδα Liberation.

Η ενασχόληση του Γκοντάρ με θέματα που θεωρούνταν ταμπού καθώς και με νέες τεχνικές τάραξαν το κινηματογραφικό κατεστημένο και ενέπνευσαν εικονοκλάστες σκηνοθέτες δεκαετίες μετά την κορύφωση της καριέρας του στα χρόνια του 1960.

Ποιος ήταν ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, γεννηθείς στις 3 Δεκεμβρίου 1930 ήταν Γάλλος σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός και κριτικός κινηματογράφου. Το όνομά του ταυτίζεται συχνά με τη νουβέλ βαγκ, ίσως το πιο σημαντικό κίνημα στην ιστορία του κινηματογράφου, καθώς υπήρξε ένας από τους πρωτοπόρους της, αλλά η καριέρα του επεκτάθηκε πέρα από αυτήν την περίοδο, έχοντας σκηνοθετήσει πάνω από 100 ταινίες συνολικά.

Ο Γκοντάρ ήταν μέλος μιας ομάδας ταινιοκριτικών του περιοδικού Cahiers du Cinema, οι οποίοι αποφάσισαν να φτιάξουν δικές τους ταινίες και να φέρουν μια επανάσταση στο μέσο, διότι ήταν δυσαρεστημένοι με την ποιότητα του Γαλλικού Κινηματογράφου εκείνη την εποχή. Αυτή η ομάδα ήταν η βάση της Νουβέλ Βαγκ.

Το 1968, ο Γκοντάρ εγκατέλειψε τη Νουβέλ Βαγκ και ίδρυσε μαζί με τον Jean-Pierre Gorin την κινηματογραφική ομάδα Dziga Vertov Group, ονομασμένη από τον γνωστό Σοβιετικό σκηνοθέτη. Επρόκειτο για μια ομάδα πολιτικά ενεργών σκηνοθετών οι οποίοι ομαδικά και ανώνυμα δημιουργούσαν πειραματικές και πολιτικές ταινίες οι οποίες υποστήριζαν κινήματα όπως ο Μαοϊσμός και ο Μαρξισμός.

Το έργο του

Όπως και οι σύγχρονοί του σκηνοθέτες της νουβέλ βαγκ, ο Γκοντάρ επέκρινε το κυρίαρχο ρεύμα του γαλλικού κινηματογράφου για «Παράδοση στην Ποιότητα», το οποίο «έδινε περισσότερο βάση στη τέχνη παρά στη καινοτομία, έδινε προνόμια σε καταξιωμένους σκηνοθέτες παρά στους νέους, και προτιμούσε τα σπουδαία έργα του παρελθόντος παρά τον πειραματισμό». Για να αμφισβητήσει αυτή την παράδοση, άρχισε μαζί με ομοϊδεάτες του κριτικούς, να σκηνοθετούν τις δικές τους ταινίες. Πολλές ταινίες του Γκοντάρ αμφισβητούν και τους κώδικες του παραδοσιακού Χόλυγουντ μαζί με αυτές του Γαλλικού κινηματογράφου.

Αρκετές του ταινίες εκφράζουν τις ακροαριστερές πολιτικές του απόψεις. Οι ταινίες του επίσης καταδεικνύουν τη γνώση του για την ιστορία του κινηματογράφου μέσω των αναφορών του σε παλαιότερες ταινίες. Επιπλέον οι ταινίες του Γκοντάρ συχνά αναφέρονται στον υπαρξισμό, μιας και ήταν μανιώδης αναγνώστης του υπαρξισμού και της Μαρξιστικής φιλοσοφίας. Η ριζοσπαστική του προσέγγιση στους κινηματογραφικούς κώδικες, στην πολιτική και τη φιλοσοφία, τον κατατάσσουν ως σκηνοθέτη με τη μεγαλύτερη επιρροή στο γαλλικό νουβέλ βαγκ.

Το 2002 σε ψηφοφορία κριτικών του κινηματογραφικού περιοδικού Sight & Sound, του βρετανικού ινστιτούτου κινηματογράφου (BFI), κατετάγη τρίτος ανάμεσα στους δέκα καλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών. Δέκα χρόνια αργότερα, το Sight & Sound ονόμασε την ταινία του Με Κομμένη Την Ανάσα την 13η καλύτερη ταινία όλων των εποχών. Στην ίδια ψηφοφορία, τρεις άλλες ταινίες του συμπεριλήφθηκαν στην λίστα των 50 καλύτερων ταινιών. Αυτές ήταν Η Περιφρόνηση, Ο Τρελός Πιερό και το Histoire(s) du Cinema.

Λέγεται ότι έχει δημιουργήσει ένα από τα μεγαλύτερα σώματα κριτικής ανάλυσης από οποιονδήποτε άλλο σκηνοθέτη μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα. Το 2010 βραβεύτηκε με το Τιμητικό Όσκαρ, αλλά δεν παρέστη στην τελετή απονομής των βραβείων. Οι ταινίες του Γκοντάρ ενέπνευσαν πολλούς σκηνοθέτες, συμπεριλαμβανομένων των Μάρτιν Σκορσέζε, Κουέντιν Ταραντίνο, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Πιερ Πάολο Παζολίνι. Το 2015 κέρδισε για πρώτη φορά στην καριέρα του βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ των Καννών, το οποίο μοιράστηκε μαζί με ακόμα μία ταινία. To 2018 η ταινία του Le Livre d’Image κέρδισε το πρώτο βραβείο Ειδικού Χρυσού Φοίνικα.

BEST OF SPORTS VIDEOS

ΑΘΛΟΣ HEADLINES

EuroLeague: Στα ευρωπαϊκά παρκέ οι ψηλοί… αναστενάζουν

Ο πρώτος γύρος της EuroLeague επιβεβαίωσε πόσο... σκληρή παραμένει η διοργάνωση για τους σέντερ - Τι δείχνουν τα στοιχεία για την παρουσία, τους τραυματισμούς και τις προσθαφαιρέσεις των ομάδων στη θέση «5»

«100 χρόνια στα χέρια σου»: Το τρομερό video του Ολυμπιακού για τη συλλεκτική κάρτα φιλάθλου

Η συλλεκτική κάρτα φιλάθλου για την ιστορική σεζόν των...

Ο Άρης μικραίνει συνεχώς το «μπορώ» του, άλλαξε προπονητή αλλά όχι νοοτροπία

Οι Κίτρινοι έχουν κάνει κακό τους συνήθειο το να βυθίζονται ξανά και ξανά στην εσωστρέφεια κινδυνεύοντας να μείνουν εκτός στόχων από τον Γενάρη, με τον Μαρίνο Ουζουνίδη να χρειάζεται χρόνο, εμπιστοσύνη και 2-3 «ενδεκαδάτους» παίκτες πριν αρχίσει να βλέπει περισσότερο τον έκτο παρά τον τέταρτο της βαθμολογίας

Γκέιμπριελ: Μεγάλη ευκαιρία ο Παναθηναϊκός, θα προσπαθήσουμε να πάρουμε τη EuroLeague

Στις πρώτες του δηλώσεις μετά την άφιξή του στην Ελλάδα για τον Παναθηναϊκό, ο Γουένιεν Γκέιμπριελ αποκάλυψε το χρονικό της μεταγραφής του και υποστήριξε πως θα παλέψει με τους Πράσινους για την κατάκτηση της EuroLeague

Αναλαμβάνει τη Βαλένθια ο Κάρλος Κορμπεράν

Ο Κάρλος Κορμπεράν ήταν ο πρώτος στη λίστα για...

Μπουλς – Μπακς 91-112: Η απουσία του Γιάννη δεν επηρέασε τον περίπατο στο Σικάγο

Οι κάτοχοι του NBA Cup κυριάρχησαν στο Σικάγο παρά τις απουσίες των Αντετοκούνμπο - Λίλαρντ και έφτασαν σε δεύτερη συνεχόμενη νίκη

Ο Τσάλοφ έφτασε τα 100 γκολ στην καριέρα του: «Σημαντικό ορόσημο, συνεχίζουμε»

Ο Φέντορ Τσάλοφ άνοιξε τον δρόμο για τη νίκη...

EuroLeague: Στα ευρωπαϊκά παρκέ οι ψηλοί… αναστενάζουν

Ο πρώτος γύρος της EuroLeague επιβεβαίωσε πόσο... σκληρή παραμένει η διοργάνωση για τους σέντερ - Τι δείχνουν τα στοιχεία για την παρουσία, τους τραυματισμούς και τις προσθαφαιρέσεις των ομάδων στη θέση «5»

«Ο Μαζουακού θέλει να επιστρέψει στην Ελλάδα»

Στην Ελλάδα θέλει να επιστρέψει ο Αρτούρ Μαζουακού σύμφωνα...

Ο ΠΑΟΚ κράτησε την παράδοση και ετοίμασε ένα ακόμη φανταστικό Χριστουγεννιάτικο βίντεο

Η ΠΑΕ ΠΑΟΚ συνέχισε την παράδοση των τελευταίων ετών...

«100 χρόνια στα χέρια σου»: Το τρομερό video του Ολυμπιακού για τη συλλεκτική κάρτα φιλάθλου

Η συλλεκτική κάρτα φιλάθλου για την ιστορική σεζόν των...