Τις διατάξεις που θα οδηγήσουν στην πλήρη και υποχρεωτική εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων ολοκληρώνει η κυβέρνηση, οι οποίες αφορούν τα πρόστιμα για όσους δεν αποστέλλουν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας myData τα τιμολόγια που εκδίδουν.
Μέχρι σήμερα η νομοθεσία δεν προβλέπει πρόστιμα για όσους έχουν ξεχάσει ή αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά βιβλία, καθιστώντας επί της ουσίας προαιρετικό το μέτρο.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, οι διατάξεις είναι έτοιμες, αλλά ενδεχομένως να δοθεί ένα μικρό περιθώριο τριών μηνών μέχρι αυτά να ενεργοποιηθούν.
Μάλιστα θα κληθούν όσοι δεν έχουν υποβάλει τα σχετικά τιμολόγια του προηγούμενου έτους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα να το πράξουν χωρίς πρόστιμο μέχρι την ημερομηνία που θα οριστεί από το υπουργείο Οικονομικών. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι εφόσον διαπιστωθεί ότι όλα κυλούν ομαλά και έχουν επιλυθεί τα όποια προβλήματα υπάρχουν σε κλάδους της οικονομίας, θα θεσμοθετηθούν και πρόστιμα σε όσους δεν αποστέλλουν τα παραστατικά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myData.
Από τον προσεχή Απρίλιο όλες οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες όχι μόνο να εκδίδουν ηλεκτρονικά τα παραστατικά τους αλλά και να τα αποστέλλουν ηλεκτρονικά στην εφαρμογή myData. Σε διαφορετική περίπτωση τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά για τους παραβάτες της φορολογικής νομοθεσίας.
Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως τις 31.3.2022.
Σημειώνεται ότι ειδικά για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορούσε μόνο τα παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.
Σημαντικά οφέλη
Ενδεχομένως να δοθεί ένα περιθώριο τριών μηνών μέχρι να ενεργοποιηθούν οι διατάξεις με τα πρόστιμα.
Για τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες πάντως, υπάρχουν και σημαντικά οφέλη από τη χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Oπως τονίζεται στη νομοθεσία, όσοι επιλέξουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου για την έκδοση και λήψη, ή μόνο τη λήψη, παραστατικών πωλήσεων, περιορίζεται κατά δύο έτη ή ένα έτος, κατά περίπτωση, η προβλεπόμενη πενταετία, εντός της οποίας η φορολογική διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου. Παράλληλα, για όσους επιλέξουν την ανωτέρω διαδικασία έχουν περαιτέρω οφέλη όπως:
• Αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της προσαυξημένη κατά ποσοστό 100% η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
• Προσαυξάνεται κατά ποσοστό 100% η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης, που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα.
• Ορίζεται σε 45 ημέρες η προθεσμία σχετικά με τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Με το νέο σύστημα:
• Κάθε επιχείρηση και ελεύθερος επαγγελματίας που περνάει ηλεκτρονικά τα τιμολόγια αποκτά έναν μοναδικό αριθμό καταχώρισης (ΜΑΡΚ).
• Τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται θα πρέπει να καταχωρίζονται το αργότερο μέχρι την 20ή ημέρα του επόμενου μήνα από τη συμπλήρωση της τρίμηνης ή μηνιαίας περιόδου υποβολής δήλωσης ΦΠΑ.
• Παράλληλα, οι λήπτες των τιμολογίων θα βλέπουν στα δικά τους ηλεκτρονικά βιβλία τα τιμολόγια των εκδοτών. Ταυτόχρονα ενημερώνονται τα φορολογικά έντυπα των δηλώσεων εισοδήματος και ΦΠΑ με τα δεδομένα των βιβλίων, με αποτέλεσμα οι δηλώσεις αυτές να είναι προσυμπληρωμένες και να επιτρέπουν την άμεση διασταύρωση όλων των δεδομένων.