Επιθυμώ, απλώς, να θέσω το θέμα: Θρήνος και κοπετός στην ΕΠΟ για την κυβερνητική απόφαση να διεξαχθούν οι εκλογές για την ανάδειξη της νέας διοίκησης το φθινόπωρο του 2020, παρά το γεγονός πως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο μετατέθηκαν, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, στο 2021. Άρα, το 2020 δεν είναι έτος διεξαγωγής των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων.
Η ΕΠΟ κατέληξε σε μια πρόταση προς την Έκτακτη Γενική Συνέλευση της 16ης Ιουνίου να αντικατασταθεί η ισχύουσα (και εναρμονισμένη με τον αθλητικό νόμο) πρόβλεψη του καταστατικού της για τη διεξαγωγή εκλογών «κατά μήνα Οκτώβριο του έτους διεξαγωγής των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων» με μια νέα διάταξη για τη διεξαγωγή των εκλογών «εντός του τελευταίου εξαμήνου του έτους λήξεως της τετραετούς θητείας των».
Ανεξαρτήτως της τύχης που θα έχει στη Συνέλευση η προτεινόμενη τροποποίηση (είναι απίθανο να μην εγκριθεί) από την κατάθεση της και μόνο προκύπτουν ζητήματα ουσίας που απαιτείται να απαντηθούν βάσιμα από τους ενδιαφερόμενους:
Σύμφωνα με το ισχύον (έκδοση 2019) Καταστατικό της Ομοσπονδίας «Η ΕΠΟ είναι νομικό πρόσωπο που διέπεται από τους κανόνες της ελληνικής έννομης τάξης και λειτουργεί με βάση το καταστατικό της και τους κανόνες και τις οδηγίες των FIFA και UEFA» (άρθρο 1, παρ. 5, εδάφιο β), της οποίας ΕΠΟ «Η Γενική Συνέλευση αποτελεί το ανώτατο και το νομοθετικό όργανο».
Επόμενη στάση στο άρθρο 26, το οποίο στην παράγραφο 3 τονίζει «Οι αρχαιρεσίες της ΕΠΟ για την εκλογή Προέδρου, μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής και λοιπών εκλεγομένων οργάνων της ΕΠΟ θα διεξάγονται σύμφωνα με το Παράρτημα Γ του παρόντος Καταστατικού» για να έρθει το άρθρο 33 , παράγραφος 8 να υποδηλώσει «Η θητεία του Προέδρου και των λοιπών μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής είναι τετραετής. Η εντολή τους αρχίζει μετά το τέλος της Γενικής Συνέλευσης η οποία τους εξέλεξε και δύνανται να επανεκλεγούν».
Η υπόθεση αποκτάει ξεχωριστό ενδιαφέρον από τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 39 που αναφέρει «Ο Πρόεδρος θα εκλέγεται από τη Γενική Συνέλευση για μια χρονική περίοδο τεσσάρων (4) ετών. Η θητεία του αρχίζει μετά το τέλος της Γενικής Συνέλευσης η οποία τον εξέλιξε. Ένας Πρόεδρος μπορεί να επανεκλεγεί».
Τελευταία στάση το άρθρο 9 του Παραρτήματος Γ του Καταστατικού, όπου στην παράγραφο 1 ρητώς δηλώνεται πως «Οι τακτικές αρχαιρεσίες για την εκλογή του Προέδρου και των Μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ε.Π.Ο…… διενεργούνται κατά το έτος διεξαγωγής των θερινών ολυμπιακών αγώνων, στην Ειδική Εκλογική Γενική Συνέλευση, που συγκαλείται, με το μοναδικό αυτό θέμα στην ημερήσια διάταξη, ειδικά προς τούτο κατά μήνα Οκτώβριο». Δηλαδή, οι αρχαιρεσίες που προκύπτουν αφού έχει καλυφθεί η τετραετής θητεία.
Τι λέει για όλα αυτά ο ν. 2725/1999: Στο άρθρο 22 αναφέρει «Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) της αθλητικής ομοσπονδίας εκλέγεται για τετραετή θητεία εντός του τελευταίου τετραμήνου του έτους διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων».
Σας παραθέτω τις απορίες:
α. Η κυβερνητική απόφαση για τη διεξαγωγή των εκλογών των αθλητικών ομοσπονδιών το φθινόπωρο του 2020 αφορά, αποκλειστικά, ομοσπονδίες που έχουν διεξάγει τις εκλογές τους με βάση το νόμο. Δηλαδή, οι σημερινές τους διοικήσεις εκλέχτηκαν το αμέσως προηγούμενο «Ολυμπιακό έτος», άρα «το τελευταίο τετράμηνο του 2016». Η διεξαγωγή των εκλογών το 2020 κρίθηκε σκόπιμη για να μην διαταραχθεί η βασική πρόβλεψη του νόμου για τη διεξαγωγή εκλογών κάθε τέσσερα χρόνια, καθώς η θητεία των διοικήσεων όλων των ομοσπονδιών είναι, υποχρεωτικά, τετραετής.
β. Όπως, από τη νομοθετική διάταξη Αυγενάκη, προκύπτει το βασικό νομοθετικό (άρα και καταστατικό) μέγεθος, που διαμορφώνει τον εκλογικό κύκλο είναι η τετραετής θητεία των διοικήσεων.
γ. Συμπληρώνει η ΕΠΟ το 2020 τετραετή θητεία από τις προηγούμενες εκλογές; Αν δεν συμπληρώνει, τότε πως περιλαμβάνεται και η ΕΠΟ σε μια νομοθετική ρύθμιση, προϋπόθεση της οποίας είναι η λήξη της τετραετούς θητείας των οργάνων των ομοσπονδιών, ώστε να καθίσταται αναγκαία η επανεκλογή τους;
δ. Μήπως για την ΕΠΟ, η οποία διεξήγαγε τις προηγούμενες εκλογές της τον Αύγουστο του 2017 (συμπληρώνει τριετή θητεία), χωρίς να έχει προβλέψει ειδική καταστατική ρύθμιση για το χρόνο θητείας της συγκεκριμένης και μόνο διοίκησης, απαιτείται ξεχωριστή νομοθετική ρύθμιση;
ε. Μήπως, τέλος, η ΕΠΟ, που δεν καλύπτει την υποχρεωτική τετραετία, ετοιμάζεται να κάνει κόλπο; Να βρει, ας πούμε, «ένα δεκάμηνο ξέμπαρκο» να το προσθέσει στη θητεία της διοίκησης Γραμμένου ως τσόντα, ώστε να περιληφθεί στη νομοθετική ρύθμιση;
στ. Δικαιούται, ακόμη και με νομοθετική ρύθμιση, η ΕΠΟ να διεξάγει εκλογές το 2020, όταν ακόμη και στην προτεινόμενη προς ψήφιση διάταξη ως βάση αποδέχεται «την τετραετή θητεία;»
ζ. Μήπως, η ΕΠΟ «δικαιούται», με διαδικασίες που το ισχύον καταστατικό της προβλέπει, να διεξάγει εκλογές «για το υπόλοιπο της θητείας της νυν διοίκησης», δηλαδή για θητεία έως τον Οκτώβριο του 2021 και στη συνέχεια να προχωρήσει σε τακτικές αρχαιρεσίες;
Υ.Γ. Καλό βόλι στα δικαστήρια!!!