Θεόφιλος: Ο θρυλικός λαϊκός ζωγράφος που αναγνωρίστηκε μετά θάνατον

Σαν σήμερα, το 1934 έφυγε από τη ζωή μόνος και σχεδόν άγνωστος ακόμα, ο Θεόφιλος, ο εξαιρετικός λαϊκός ζωγράφος που απαθανάτισε θρύλους και παραδόσεις, καθημερινές στιγμές από την ελληνική πραγματικότητα με το μοναδικό του προσωπικό ύφος που καθιστά τα έργα του από τα πλέον αναγνωρίσιμα της ελληνικής ζωγραφικής

Αυτοδίδακτος καλλιτέχνης κατέληξε να γίνει ο αναγνωριστεί ως ο σπουδαιότερος λαϊκός καλλιτέχνης της Ελλάδας – το ταλέντο του οποίου όμως αναγνωρίστηκε μοναχά μετά θάνατον. Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, γνωστός απλά ως Θεόφιλος,γεννήθηκε στη Βαρειά της Λέσβου, μεταξύ του 1867 και 1870, πρώτο παιδί μια φτωχής οικογένειας που απέκτησε άλλα επτά στη συνέχεια. Το ενδιαφέρον του για τη ζωγραφική εκδηλώθηκε από νωρίς και φέρεται να ήταν αντιστρόφως ανάλογο με την απόδοσή του στα σχολικά θρανία.

Τα βιογραφικά στοιχεία για το Θεόφιλο είναι σκόρπια και ασαφή. Σύμφωνα με διάφορες μαρτυρίες έφυγε από το νησί σε ηλικία 18 περίπου ετών και πέρασε κάποια χρόνια της ζωής του στη Σμύρνη. Από την μικρασιατική πόλη έφυγε ύστερα από κάποιο επεισόδιο για να φτάσει στην Αθήνα, όπου κατά τον «ατυχή πόλεμο» του 1897 επιχείρησε να καταταγεί στο στρατό, χωρίς όμως να γίνει δεκτός.

Από εκεί φεύγει για τη Μαγνησία, όπου θα περάσει περί τα 30 χρόνια της ζωής του, και θα αφήσει πλήθος σημαντικών έργων του. Ζωγραφίζει σε καφενεία, ταβέρνες, χάνια, στο χωριό Μηλιές φιλοτεχνεί την εκκλησία της Αγίας Μαρίνας, αλλά και πολλά σπίτια, ελαιοτριβεία, φούρνους, μύλους κ.α. Στο Βόλο ζωγραφίζει και πλήθος επιγραφών στα προσφυγικά των εκδιωχθέντων από την Μικρά Ασία. Δυστυχώς, πολλά από τα έργα του έχουν καταστραφεί είτε από σεισμούς και πυρκαγιές, είτε από κατεδαφίσεις και αμέλεια.

«…Τη δουλειά του Θεόφιλου μπορούμε να τη χωρίσουμε σε τρεις μεγάλες περιόδους, που ξεχωρίζουν αρκετά μεταξύ τους. Πρώτη είναι η περίοδος της Θεσσαλίας. Όπως είπαμε και στην αρχή, τα έργα τα καμωμένα στη Θεσσαλία, αν εξαιρέσουμε τα πετυχημένα κι αριστουργηματικά του, είναι τις περισσότερες φορές σφιγμένα, με μια τάση για σχέδιο, που σπάνια φτάνει σ’ αποτέλεσμα, ενώ στο χρώμα έχουν μια περιορισμένη κλίμακα που, εκτός από σπάνιες περιπτώσεις -έχω υπ’ όψη μου μερικά θαυμάσια έργα- έχουν κάτι το σχεδιαστικό και συγχρόνως το σκληρό. Η εποχή της επανόδου του στη Μυτιλήνη αποτελεί τη δεύτερη περίοδο της ζωγραφικής του. ένα είδος δισταγμού μαζί κι επιμέλειας, που υπάρχει στα έργα του Βόλου, εξαφανίζεται εδώ για να δώσει τη θέση του σε μια χρωματική ευφορία, με πλήθος σπάνιους τόνους, λεπτότατους μα και συγχρόνως γεμάτους ευδαιμονία. Τα έργα αυτά επιζητούν λιγότερο το σχέδιο, μα ίσως στο βάθος να είναι πιο σχεδιασμένα. Το χρώμα τους φτάνει σε μια λάμψη που εκφράζει ευτυχία, ξενοιασιά και, συγχρόνως, εκστασιακή αυτοσυγκέντρωση. Έχουν μιαν απίστευτη ποιότητα στην ύλη τους, μια δυνατή συνείδηση των κανόνων του έργου τέχνης, με την ανατολίτικη και βυζαντινή σημασία του όρου. Εκεί γύρω στην εποχή που θα συναντήσει τον Τeriade, ίσως όμως και λίγα χρόνια πριν, η ζωγραφική του αλλάζει. Αυτή είναι η τρίτη περίοδός του. εδώ τα εντυπωσιακά και πολύτιμα χρώματα αρχίζουν να υποχωρούν κάπως, για να δώσουν τη θέση τους σε χρώματα πιο σωστά, πιο ζωγραφικά. Ό,τι ήθελε να κάνει στον Βόλο με το επιμελημένο και σφιχτό σχέδιο, το καταφέρνει τώρα με τα δικά του μέσα: με το χρώμα...», έγραψε για το έργο του Θεόφιλου, ο ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης.

Ο Θεόφιλος φέρεται να είχε και έντονη συμβολή στα κοινωνικά δρώμενα της περιοχής, με την διοργάνωση λαϊκών θεατρικών παραστάσεων στις εθνικές γιορτές ενώ την περίοδο της Αποκριάς, συνήθιζε να κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο άλλοτε ντυμένος ως Μεγαλέξανδρος, με μακεδονική φάλαγγα μαθητές σχολείων, και άλλοτε ως ήρωας της Ελληνικής Επανάστασης, με εξοπλισμό και κουστούμια που έφτιαχνε ο ίδιος.

Υπήρξε πάντοτε ιδιαίτερα φτωχός, και συχνά ζωγράφιζε τοίχους καφενείων ή σπιτιών για ένα κερδίσει ένα πιάτο φαγητό. Εξίσου συχνά έπεφτε θύμα εμπαιγμού και περιφρόνησης ειδικά λόγω της επιλογής του, από μια ηλικία και μετά, να εγκαταλείψει τον ευρωπαϊκό τρόπο ένδυσης και να φοράει φουστανέλα, όπως οι ήρωες που απεικόνιζαν τα έργα του.

Το 1927, ο Θεόφιλος επέστρεψε στη Λέσβο και ένα περίπου χρόνο αργότερα γνωρίστηκε με τον τεχνοκριτικό και έμπορο έργων τέχνης Στρατή Ελευθεριάδη – Teriade, μια γνωριμία που συνέβαλλε αρχικά στη βελτίωση των συνθηκών επιβίωσής του και μετέπειτα (δυστυχώς μετά θάνατον) στην σταδιακή αναγνώριση του έργου του ώσπου το υπουργείο Πολιτισμού χαρακτήρισε το έργο του «χρήζον ειδικής κρατικής προστασίας».

Ο Θεόφιλος πέθανε στις 24 Μαρτίου του 1934, πιθανότατα από τροφική δηλητηρίαση.

Ως το Σεπτέμβριο του 1935, ένα χρόνο μετά τον θάνατο του, μνεία στο όνομά του γίνεται μόνο σε μερικά δημοσιογραφικά κείμενα στην Αθήνα, τη Μυτιλήνη και το Βόλο. Στις 20 Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου δημοσιεύεται στα Αθηναϊκά Νέα μια συνέντευξη του Teriade με τίτλο «Μια καλλιτεχνική ανακάλυψη. Ένας άγνωστος μεγάλος Έλληνας λαϊκός ζωγράφος, ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ» και την επόμενη χρονιά οργανώνεται από τον Teriade έκθεση έργων του στο Παρίσι. Ο Τάκης Μπαρλάς αποκαλεί τον Θεόφιλο «Παπαδιαμάντη της ζωγραφικής» ενώ ο Γιώργος Σεφέρης, ο οποίος το 1947 μιλάει για τον καλλιτέχνη σε έκθεση έργων του στο Βρετανικό Συμβούλιο Αθηνών, τον συσχετίζει με τον Μακρυγιάννη. Σύντομα, το όνομα και το έργο του ταξιδεύει σε πολλές γωνιές του κόσμου.

Ο Οδυσσέας Ελύτης, έγραψε: «Επιστρέφοντας από την Αμερική, τον Ιούνιο του 1961, σταμάτησα για λίγες μέρες στο Παρίσι και, καθώς βγήκα να χαζέψω στους δρόμους, το πρώτο πράγμα που είδα ήταν, σε μια βιτρίνα βιβλιοπωλείου όπου συνήθιζα να πηγαίνω άλλοτε, τη μεγάλη αφίσα της Έκθεσης του Θεόφιλου, που είχε ανοίξει ακριβώς εκείνη την εβδομάδα στις αίθουσες του Λούβρου. Η καρδιά μου άρχισε να χτυπά δυνατά. Ε, λοιπόν, ναι. Υπήρχε δικαιοσύνη σ’ αυτόν τον κόσμο».

Ο Teriade χρηματοδοτεί την ίδρυση του Μουσείου Θεόφιλου, που άνοιξε το 1965, στη γενέτειρά του Βαρειά στη Λέσβο, όπου φιλοξενούνται 86 πίνακες του ζωγράφου. Επίσης ως μουσείο Θεοφίλου λειτουργεί το αρχοντικό Χατζηαναστάση, γνωστό σήμερα ως οικία Κοντού, στην Ανακασιά του Δήμου Ιωλκού, τους τοίχους του οποίου φιλοτέχνησε ο ζωγράφος γύρω στο 1912.

 

BEST OF SPORTS VIDEOS

ΑΘΛΟΣ HEADLINES

Άρης – Πανσερραϊκός 1-0: Ο Σαμόρα τον λύτρωσε και ο Κουέστα τον έσωσε για το θετικό ξεκίνημα στην εποχή Ουζουνίδη

Οι Κίτρινοι κινδύνεψαν με νέα γκέλα στο ντεμπούτο του Μαρίνου Ουζουνίδη στον πάγκο τους αλλά ο... ξεχασμένος Άλβαρο Σαμόρα ήρθε από το πουθενά για να κρίνει το αποτέλεσμα στο άδειο Χαριλάου - Σπουδαία επέμβαση Κουέστα σε πλασέ του Μπετανκόρ από τη μικρή περιοχή στο 93'

Μεντιλίμπαρ για το ματς με Athens Kallithea: «Να είμαστε επίμονοι και να μην τους αφήσουμε να μας εκπλήξουν»

Οι ατάκες του Βάσκου τεχνικού των Πειραιωτών ενόψει της αναμέτρησης με την Athens Kallithea και η εξήγηση για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζει η ομάδα του τις κλειστές άμυνες

Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός εξετάζουν την περίπτωση Μπερναρντέσκι, σύμφωνα με Τούρκο δημοσιογράφο

Σύμφωνα με Τούρκο... μεταγραφολόγο, Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός έχουν στη λίστα τους για τα εξτρέμ τον έμπειρο Ιταλό άσο που εδώ και δύο χρόνια αγωνίζεται στο MLS με τη φανέλα της Τορόντο FC

Αιγάλεω – Πανιώνιος 1-2: Κυανέρυθρη ανατροπή με Σεμπά και Στούπη (vid)

Ο Πανιώνιος βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο στο...

Ολυμπιακός: Με πολλές και σημαντικές απουσίες η αποστολή για Athens Kallithea, επέστρεψε ο Ντάνι Γκαρθία

Με αρκετά προβλήματα και μία επιστροφή στα χαφ η αποστολή των Πειραιωτών για την αναμέτρηση της Δευτέρας με την Athens Kallithea στη Λεωφόρο

Χωρίς τον Λορέντζο Μπράουν ο Παναθηναϊκός στην αναμέτρηση με το Λαύριο

Με τη σημαντική απουσία του Λορέντζο Μπράουν θα παραταχθεί...

Ατλέτικο – Χετάφε 1-0: Ο Σέρλοτ έλυσε τον γρίφο, με σπασμένα φρένα οι Ροχιμπλάνκος

Σε τρομερή κατάσταση βρίσκεται η Ατλέτικο Μαδρίτης σε όλες...

Άρης – Πανσερραϊκός 1-0: Ο Σαμόρα τον λύτρωσε και ο Κουέστα τον έσωσε για το θετικό ξεκίνημα στην εποχή Ουζουνίδη

Οι Κίτρινοι κινδύνεψαν με νέα γκέλα στο ντεμπούτο του Μαρίνου Ουζουνίδη στον πάγκο τους αλλά ο... ξεχασμένος Άλβαρο Σαμόρα ήρθε από το πουθενά για να κρίνει το αποτέλεσμα στο άδειο Χαριλάου - Σπουδαία επέμβαση Κουέστα σε πλασέ του Μπετανκόρ από τη μικρή περιοχή στο 93'

Παναθηναϊκός ΑΟ: «1.772 οι τίτλοι μετά τα δύο ομαδικά Κύπελλα Αττικής στο σκάκι»

Τους 1.772 επίσημους τίτλους έφτασε σύμφωνα με την επίσημη...

Ολυμπιακός – Εσπερίδες 85-52: Η σούπερ Ράτζα τον ανέβασε στην κορυφή της Α1 Γυναικών

Με συνολική διαφορά 35 πόντων και εξαιρετικό μπάσκετ στο...

Παναθηναϊκός – Αθηναϊκός 76-90: Εκκωφαντική Σέπαρντ για το τεράστιο διπλό της ομάδας της Καλτσίδου στη Λεωφόρο

Συγκλονιστική νίκη στο κλειστό «Π. Γιαννακόπουλος» με σπουδαίο μπάσκετ...