Κίνδυνος «τσουχτερών» προστίμων για τις επιθεωρήσεις στα ασανσέρ των πολυκατοικιών

Σε περίπου 400.000 ανελκυστήρες δεν έχουν γίνει επιθεωρήσεις • Δυσβάστακτο το κόστος εργασιών αναβάθμισης για νοικοκυριά που δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμα και τα κοινόχρηστα

«Τσουχτερά» πρόστιμα που αγγίζουν τα 6.000 ευρώ για τον συντηρητή και τα 1.500 ευρώ για τους διαχειριστές, προβλέπονται για τα ασανσέρ των πολυκατοικιών, όπου δεν έχουν γίνει επιθεωρήσεις.

Ο εντοπισμός τους είναι εύκολος, καθώς από τα αρχεία που τηρούνται διαπιστώνεται αν έχει γίνει και πότε επιθεώρηση του ανελκυστήρα σε οποιαδήποτε πολυκατοικία.

Η αδυναμία των ιδιοκτητών για επιθεωρήσεις του ασανσέρ, που συνδέεται με την ασφάλεια τους, είναι ένα ακόμα ενδεικτικό στοιχείο της οικονομικής πίεσης που νιώθουν χιλιάδες νοικοκυριά. Ιδιοκτήτες και συντηρητές έχουν αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να δοθεί νέα παράταση στις επιθεωρήσεις και να μην υποχρεωθούν να καταβάλλουν αυτά τα υπέρογκα πρόστιμα. Η τελευταία προθεσμία που είχαν οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων για επιθεώρηση των ανελκυστήρων έχει λήξει εδώ και πολύ καιρό χωρίς, παρά τις έντονες πιέσεις που υπήρξαν, να παραταθεί έκτοτε.

Επιθεώρηση σημαίνει τον περιοδικό έλεγχο, αναβάθμιση και καταχώρησης στην αρμόδια διεύθυνση των Περιφερειών όλων των υφισταμένων ανελκυστήρων της χώρας που λειτουργούν με προέγκριση εγκατάστασης και έχει συμπληρωθεί 30ετία από την εγκατάστασή τους.

Περίπου 400.000 ανελκυστήρες δεν έχουν επιθεωρηθεί, ούτε υπάρχουν σήμερα διαθέσιμα τα αναγκαία 3,5 δισ. ευρώ, για την εκτέλεση εργασιών αναβάθμισης ανελκυστήρων, από νοικοκυριά τα οποία, δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμη και τα κοινόχρηστα!

Το θέμα των ανελκυστήρων θέτει η ΠΟΜΙΔΑ, προτείνοντας παράλληλα να επιδοτηθεί μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ ο εκσυγχρονισμός τους.

Οπως επισημαίνει η ΠΟΜΙΔΑ, οι ιδιοκτήτες προσπαθούν να αποφύγουν το κόστος της επιθεώρησης και περιορίζονται μόνο στη δαπάνη της συντήρησης, ωστόσο η νομοθεσία απαγορεύει την οποιαδήποτε παρέμβαση στους ανελκυστήρες, αν δεν έχει προηγηθεί η επιθεώρηση.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία  από 1.1.2009 είχε τεθεί σε ισχύ Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά την εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια των ανελκυστήρων, νέων και υφιστάμενων. Η ΚΥΑ ρύθμιζε, κυρίως, τους κανόνες σχετικά με τις συντηρήσεις των ανελκυστήρων, την έκδοση πιστοποιητικού περιοδικού ελέγχου και τις καταχωρήσεις τους στα μητρώα των Περιφερειακών Ενοτήτων.

H KYA προέβλεπε ότι για τους παλαιούς, προ του 1999 ανελκυστήρες, ο έλεγχος ασφαλείας θα γίνεται βάσει των προδιαγραφών του χρόνου κατασκευής τους και όχι υποχρεωτικά βάσει του προτύπου των νέων ανελκυστήρων. Κατά συνέπεια δεν απαιτείται υποχρεωτική εγκατάσταση εσωτερικών θυρών ή κουρτίνας φωτοκύτταρων κλπ. σε παλαιούς ανελκυστήρες, η οποία δημιουργούσε και το τεράστιο κόστος εκσυγχρονισμού τους, ή και την αναγκαστική αντικατάσταση ολόκληρου του ανελκυστήρα.

Πότε πρέπει να γίνεται συντήρηση και πότε επιθεώρηση των ανελκυστήρων

Σύμφωνα με ότι προέβλεπε η ΚΥΑ τα διαστήματα υποχρεωτικής συντήρησης των ανελκυστήρων έχουν ως εξής:

  • Για μονοκατοικίες, κάθε δύο μήνες = 6 φορές ετησίως
  • Για πολυκατοικίες και ξενοδοχεία μέχρι 200 κλίνες, κάθε 45 ημέρες = 8 φορές ετησίως
  • Για ανελκυστήρες σε δημόσια κτίρια, για ξενοδοχεία με περισσότερες από 200 κλίνες, για νοσοκομεία και για μεγάλα κτίρια, 2 φορές το μήνα = 24 φορές ετησίως

Τα διαστήματα διενέργειας περιοδικών ελέγχων ανελκυστήρων είναι:

  • Mέχρι 6 στάσεις σε κτίρια με χρήση κατοικίας, κάθε 6 χρόνια.
  • Mε περισσότερες από 6 στάσεις σε κτίρια με χρήση κατοικίας, κάθε 5 χρόνια
  • Mέχρι 6 στάσεις σε κτίρια για επαγγελματική χρήση, κάθε 4 χρόνια.
  • Mε περισσότερες στάσεις, σε επαγγελματικά κτίρια & ξενοδοχεία έως 200 κλινών κάθε 3 χρόνια
  • Δημοσίων χώρων και κτιρίων, ξενοδοχείων με περισσότερες από 200 κλίνες κάθε χρόνο.

Η παρέμβαση της ΠΟΜΙΔΑ

Στην κατεύθυνση αυτή η ΠΟΜΙΔΑ ανέλαβε πρωτοβουλία προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα και προτείνει να εκδοθεί νέα ΚΥΑ για τις επιθεωρήσεις και ένταξη του εκσυγχρονισμού των ανελκυστήρων στα προγράμματα ΕΣΠΑ. Με επιστολή προς τον υπουργό Αναπληρωτή Οικονομίας & Ανάπτυξης,  Αλέξανδρο Χαρίτση και τον γενικό γραμματέα Βιομηχανίας, Στρατή Ζαφείρη, η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει:

Οπως είναι γνωστό, η εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια των ανελκυστήρων, νέων και υφιστάμενων, διεπόταν από την ΚΥΑ 28425/2008 του ΥΠΑΝ η οποία μεταξύ άλλων καθόρισε τον αριθμό των ετήσιων συντηρήσεων και τις νέες προθεσμίες διενέργειας αρχικού ελέγχου κατά κατηγορία ανελκυστήρων, με καταληκτική ημερομηνία την 31.12.2012.

Επίσης η ΚΥΑ αυτή προέβλεπε ποινές και χρηματικά πρόστιμα κατά των διαχειριστών, ιδιοκτητών και των συντηρητών ανελκυστήρων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις διατάξεις της, τα οποία ήδη έχουν αρχίσει να επιβάλλονται.

Η οικονομική κρίση που άρχισε αμέσως μετά την έκδοση της παραπάνω ΚΥΑ, ήτοι από το 2009 και μετά, ανέτρεψε όλα τα οικονομικά δεδομένα των νοικοκυριών, αλλά και των διαχειρίσεων των πολυκατοικιών.

Το συλλογικό αγαθό της κεντρικής θέρμανσης ήδη κατέρρευσε, απειλείται δε άμεσα και η λειτουργία των κοινόχρηστων ανελκυστήρων, ο δε νομοθετικά προβλεπόμενος και αναγκαίος εκσυγχρονισμός τους είναι αδύνατον να υλοποιηθεί λόγω της πλήρους οικονομικής αδυναμίας των διαχειρίσεων των πολυκατοικιών!

Γι’ αυτό προτείνουμε μια εκ μέρους σας άμεση διπλή παρέμβαση στο όλο θέμα, ως εξής:

  1. Να εκδώσετε νέα ΚΥΑ, η οποία θα καθορίσει νέες προθεσμίες αρχικών και τακτικών επιθεωρήσεων και συντηρήσεων, κατά κατηγορία ανελκυστήρων, προς την κατεύθυνση της ελάφρυνσης των υποχρεώσεων και βαρών των πολιτών / ιδιοκτητών και χρηστών ανελκυστήρων.
  2. Να εντάξετε το έργο του εκσυγχρονισμού των υφισταμένων ανελκυστήρων, με βάση τις υποδείξεις των επιθεωρητών, σε Κοινοτικό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ ώστε να επιδοτηθεί η εκτέλεση των επιθεωρήσεων και εκσυγχρονισμού των ανελκυστήρων όλων των κάθε είδους κτιρίων.

Επειδή είναι προφανέστατη τόσο η άμεση ανάγκη καθορισμού νέων προθεσμιών επιθεώρησης και εκτέλεσης των σχετικών εργασιών εκσυγχρονισμού, όσο και η τεράστια κοινωνική χρησιμότητα της ένταξης σε ΕΣΠΑ του έργου αυτού που θα επηρεάσει άμεσα και ορατά την καθημερινότητα και την ασφάλεια των πολιτών, κατόπιν και των ιδιαιτέρως παραγωγικών συζητήσεων επί του θέματος με τον αρμόδιο Γ.Γ. Βιομηχανίας κ. Στρατή Ζαφείρη και τους εκπροσώπους των επαγγελματιών, σας προτείνουμε να αναλάβετε άμεσα σχετική πρωτοβουλία υλοποίησης της παραπάνω πρότασης.

BEST OF SPORTS VIDEOS

ΑΘΛΟΣ HEADLINES

GP Λας Βέγκας: Ο Ράσελ όργωσε την έρημο της Νεβάδα και πήρε επιβλητικά την pole position, εκτός τριάδας Φερστάπεν – Νόρις

Γεμάτες εκπλήξεις οι κατατακτήριες δοκιμές στο Grand Prix του Λας Βέγκας, με τον Τζορτζ Ράσελ να είναι απόλυτος και ταχύτερος πρωταγωνιστής επιβεβαιώνοντας την υπεροχή της Mercedes στις πίστες των ΗΠΑ

Το 14ωρο μαρτύριο της εθνικής έλαβε τέλος, έφτασε λίγο μετά τις 02:00 στη Θεσσαλονίκη μετά από μεγάλη ταλαιπωρία

Μετά την περιπέτεια στο αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου, ακολούθησε αυτή στο «Ελ. Βενιζέλος» αφού η πτήση τσάρτερ για Θεσσαλονίκη είχε κι αυτή καθυστέρηση λόγω της κακοκαιρίας στη Βόρεια Ελλάδα, με την αποστολή της «γαλανόλευκης» να κάνει ταξίδι 3 ωρών σε 14

Μπακς: Τα highlights από το επιβλητικό triple-double του Αντετοκούνμπο κόντρα στους Πέισερς

Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο πέτυχε 37 πόντους και σημείωσε δεύτερο τριπλ νταμπλ...

Οι αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας (23/11): Γεμάτο πρόγραμμα με Άρης – Βόλος και Ολυμπιακός – Μίλων

Πλήρη αγωνιστική δράση περιλαμβάνει το πρόγραμμα με τις αθλητικές...

Μπακς – Πέισερς 129-117: Ο τριπλός Γιάννης οδήγησε το Μιλγουόκι σε τρίτη σερί νίκη (vid)

Ονειρικός Γιάννης Αντετοκούνμπο, πήρε ξανά από το χέρι τα Ελάφια και με το 50ο triple-double της καριέρας του «κατάπιε» τους Πέισερς για την τρίτη σερί νίκη στην regular season του NBA

GP Λας Βέγκας: Ο Ράσελ όργωσε την έρημο της Νεβάδα και πήρε επιβλητικά την pole position, εκτός τριάδας Φερστάπεν – Νόρις

Γεμάτες εκπλήξεις οι κατατακτήριες δοκιμές στο Grand Prix του Λας Βέγκας, με τον Τζορτζ Ράσελ να είναι απόλυτος και ταχύτερος πρωταγωνιστής επιβεβαιώνοντας την υπεροχή της Mercedes στις πίστες των ΗΠΑ

Το 14ωρο μαρτύριο της εθνικής έλαβε τέλος, έφτασε λίγο μετά τις 02:00 στη Θεσσαλονίκη μετά από μεγάλη ταλαιπωρία

Μετά την περιπέτεια στο αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου, ακολούθησε αυτή στο «Ελ. Βενιζέλος» αφού η πτήση τσάρτερ για Θεσσαλονίκη είχε κι αυτή καθυστέρηση λόγω της κακοκαιρίας στη Βόρεια Ελλάδα, με την αποστολή της «γαλανόλευκης» να κάνει ταξίδι 3 ωρών σε 14

Μπακς: Τα highlights από το επιβλητικό triple-double του Αντετοκούνμπο κόντρα στους Πέισερς

Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο πέτυχε 37 πόντους και σημείωσε δεύτερο τριπλ νταμπλ...

Οι αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας (23/11): Γεμάτο πρόγραμμα με Άρης – Βόλος και Ολυμπιακός – Μίλων

Πλήρη αγωνιστική δράση περιλαμβάνει το πρόγραμμα με τις αθλητικές...

Μπακς – Πέισερς 129-117: Ο τριπλός Γιάννης οδήγησε το Μιλγουόκι σε τρίτη σερί νίκη (vid)

Ονειρικός Γιάννης Αντετοκούνμπο, πήρε ξανά από το χέρι τα Ελάφια και με το 50ο triple-double της καριέρας του «κατάπιε» τους Πέισερς για την τρίτη σερί νίκη στην regular season του NBA

Τα πρωτοσέλιδα του αθλητικού και πολιτικού Τύπου στον ΑΘΛΟ

Δείτε όλα τα πρωτοσέλιδα της ημέρας από τον αθλητικό αλλά και πολιτικό Τύπο στο athlosnews.gr