Ενα διαφορετικό μέτρο, προκειμένου να μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή σε λεωφορεία και τρόλεϊ προωθεί από σήμερα ο ΟΑΣΑ, σύμφωνα με το οποίο η είσοδος των επιβατών θα πρέπει να γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα. Ομως, αυτό το μέτρο βρίσκεται αντίθετους τους οδηγούς, καθώς είναι υποχρεωμένοι να μετατραπούν σε… ελεγκτές!
Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή τους, ο δικός τους στόχος είναι η ασφαλής συγκοινωνία και όχι η ταλαιπωρία των επιβατών και η δική τους μετατροπή για άλλη μια φορά σε «πολυμηχανήματα των προχειροτήτων» του ΟΑΣΑ».
Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέτρο, που είναι προγραμματισμένο να τεθεί σε εφαρμογή από σήμερα, προβλέπει την επιβίβαση των επιβατών σε λεωφορεία και τρόλεϊ μόνο από την μπροστινή πόρτα για να γίνεται… ο έλεγχος των εισιτηρίων από τον οδηγό, να τσεκάρει δηλαδή ποιοι ακυρώνουν το εισιτήριό τους και ποιοι όχι, ποιοι περνάνε την κάρτα τους και το ηλεκτρονικό εισιτήριό τους από το ηλεκτρονικό μηχάνημα του λεωφορείου.
Φυσικά θα γίνονται και οι γνωστοί έλεγχοι των εισιτηρίων από τους αρμόδιους ελεγκτές κατά προτεραιότητα στις ώρες αιχμής. Ηδη, μάλιστα, 65 νέοι ελεγκτές ετοιμάζονται να ενταχθούν στο υπάρχον προσωπικό ελεγκτών, ενώ ο ΑΣΕΠ έχει εγκρίνει ήδη 140 ακόμη προσλήψεις.
«Η είσοδος των επιβατών από τη μπροστινή πόρτα θα ξεκινήσει σταδιακά σε κάποιες γραμμές, ώστε το φθινόπωρο να εφαρμοστεί πλήρως», δήλωσε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Θάνος Βούρδας.
Αντιδρούν οι οδηγοί
Ωστόσο, το Συνδικάτο Εργαζομένων και θυγατρικών εταιρειών ΟΑΣΑ, είναι αντίθετο στην εφαρμογή του μέτρου.
Σε επιστολή τους που έχει αποδέκτες τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΑΣΑ κάνουν λόγω για μία αιφνίδια, δίχως προγραμματισμό και χωρίς συνεννόηση απόφαση, που θα έχει ως αποτέλεσμα τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια και την ταλαιπωρία των επιβατών.
Μεταξύ άλλων στην ανακοίνωσή τους αναφέρουν: «Εμείς ως εργαζόμενοι που σεβόμαστε τους επιβάτες και στοχεύουμε στην ασφαλή και όσο γίνεται πιο αξιόπιστη συγκοινωνία, δεν θα θέσουμε σε κίνδυνο τους επιβάτες, δεν θα τους ταλαιπωρήσουμε επειδή το θέλετε εσείς, αλλά ούτε θα μετατραπούμε εμείς οι οδηγοί ξανά σε “πολυμηχανήματα” των προχειροτήτων σας», ενώ καταλήγει: «Σας καλούμε για την άμεση άρση της απόφασή σας».
Σε σχετικό blog που διαθέτουν αναφέρουν ότι «αν οι αρμόδιοι είχαν κάνει μελέτη για το συγκεκριμένο μέτρο, θα καταλάβαιναν ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Aν πάρουμε παράδειγμα την οδό Δροσοπούλου, ο οδηγός θα πρέπει να πλαισιώσει την μπροστινή πόρτα στο πλήθος του κόσμου που πρέπει να επιβιβαστεί, επομένως είναι αδύνατη η αποβίβαση, καθώς στην συγκεκριμένη οδό, παρόλο που υπάρχουν ειδικές πλατφόρμες ανοίγουν μόνο δύο πόρτες. Το ίδιο συμβαίνει στην συντριπτική πλειοψηφία των στάσεων, οι οποίες είναι γεμάτες εμπόδια. Nα μην ξεχάσουμε τις στάσεις που είναι δίπλα σε φανάρια και σε διασταυρώσεις. Mε την εφαρμογή του μέτρου “είσοδος από εμπρός” το λεωφορείο θα πρέπει να σταθμεύσει αρκετά μέτρα πιο πίσω και θα προκύψουν ατυχήματα κατά την επιβίβαση/αποβίβαση επιβατών, καθώς όλα αυτά, αυτή τη στιγμή ελέγχονται από τον οδηγό που σταθμεύει το λεωφορείο ανάλογα με τα εμπόδια, τραβώντας το λεωφορείο όσο εμπρός ή πίσω χρειάζεται για ασφαλή επιβίβαση/αποβίβαση».
Τι δείχνουν τα στοιχεία για την εισιτηριοδιαφυγή
Τα στοιχεία από την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου δείχνουν ότι μόλις το 20% όσων έχουν αγοράσει κάποιο από το προϊόν αυτό φθάνουν στα επικυρωτικά μηχανήματα. Πάντως, δεν εκτιμάται ότι πρόκειται για τζαμπατζήδες, αλλά πρόκειται για όχι ιδιαίτερα καλά ενημερωμένους επιβάτες, που είτε διαθέτουν μηνιαία κάρτα, είτε μετεπιβιβάζονται από το ένα μέσο στο άλλο με το ενιαίο εισιτήριο και είτε βαριούνται, είτε δεν γνωρίζουν ότι πρέπει να επικυρώνουν συνεχώς την κάρτα τους ή το εισιτήριό τους.
Να σημειωθεί ότι υπολογίζεται, πως οι επικυρώσεις εισιτηρίων ξεπερνούν το 1,5 εκατ. την ημέρα, ενώ οι ημερήσιες εισπράξεις φτάνουν τα 2,2 εκατ. ευρώ, ποσό σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με την εποχή των «χάρτινων» εισιτηρίων.